På drygt ett år har kraven på att köra vattenskoter skärpts flera gånger. Förra året blev det lag på förarbevis på att köra vattenskoter och för två månader sedan måste alla som vill framföra vattenskoter genomgå utbildning för att få ut förarbeviset.
Daniel Romehed, tillförordnad operativ chef för Kustbevakningen, berättar att buskörningen med vattenskoter har minskat sedan de senaste två lagändringarna. Han berättar också att den vårdslösa körningen med vattenskoter inte är ett lika utbrett problem på Gotland som det är i exempelvis Stockholm men att det fortfarande är ett problem som existerar.
– Det är klart att buskörningen fortfarande finns kvar. Det finns nog inget körkort i världen som kan stoppa vissa unga killar från att busköra, säger han.
Daniel Romehed fortsätter med att lyfta uthyrarnas betydelse för den minskade vårdslösa körningen.
– Precis som med ett vanligt körkort så vill inte förarna bli av med förarbeviset, därför kör de mer försiktigt. Dessutom måste uthyrare av vattenskotrar be om förarbevis i samband med uthyrning, vilket ställer högre krav på förarna att köra försiktigt.
Mats Eriksson, avdelningschef på Region Gotlands hamnavdelning berättar att han inte upplever något problem med vattenskotrar i hamnområdet.
– De flesta är försiktiga. En vattenskoter får vara inom hamnområdet, men då är det viktigt att följa hastighetsbegränsningarna.