2007 var siffran nere i 39 miljoner julkort.
I den digitala tidsåldern kan framtiden för det traditionella julkortet tyckas vara oviss. Men fortfarande är ett handskrivet kort med tomtar och granar väldigt uppskattat. Särskilt värdesätter mottagaren avsändarens ansträngning.
På Posten vill man gärna se saken i ett längre perspektiv. 1980, före den digitala tidsåldern, skickades lika många julkort som 2007. Kanske kan trenden trots allt vända uppåt igen, hoppas man.
Sannolikheten för att den konkurrerande papperslösa julhälsningen ska slå nya rekord i år är i alla fall stor.
– Jag är övertygad om att beteendet håller på att ändras. Digitala hälsningar är snabba, enkla och dessutom miljövänligare än vanliga julkort, säger Charlotte Zuger, kommunikationschef vid Telia.
Under julafton i fjol skickades 15,4 miljoner julhälsningar med sms över Telias nät, en ökning med 65 procent mot året innan.
Telia hoppas nu på nytt sms-rekord, plus att mms-hälsningar med bild ska bli en succé i år.
– Det finns en stark trend mot kommunikation med bilder överlag och vi tror att mms blir väldigt populärt i jul, säger Charlotte Zuger.
Om nu julkorten blir färre kan Posten ändå glädja sig åt att fler och fler handlar julklappar på distans.
I år kommer uppskattningsvis två miljoner svenskar att handla julklappar hemifrån, den högsta andelen sedan julmätningarna startade 2006. Julklappar via internet och postorder för nästan 2,5 miljarder kronor kommer att köpas. Samtidigt tänker svenskarna köpa lite billigare julklappar i år, visar Postens undersökning.