Pandemins effekter, som faktiskt varit positiva för öns besöksnäring, tycks vara över. Förra årets stopp på konferenser ersattes av svenskar som valde Gotland när alternativet att åka utomlands försvann – och de hade spenderbyxorna på sig.
– De har inte fått vara ute och resa på två år och resekassan var ovanligt tjock, säger Carl von Schulman på S:t Clemens hotell.
Han sammanställer det samlade bokningsläget för hotellen i Visby. Under september och oktober i år har affärsresenärerna kommit tillbaka – med besked.
– September blev ”all time high” för hotellen totalt sett, som aldrig omsatt så mycket och haft så hög efterfrågan, säger Carl von Schulman och berättar att många bokat ovanligt sent.
Att hotellen redan haft bra beläggning har gjort att priserna legat på en hög nivå.
– Vissa helger med stora konferenser har man kunnat ta väldigt bra betalt.
Nu vänder det, och läget ser betydligt sämre ut med färre privatresenärer än i fjol. Beläggningen november till och med december omsätter bara en femtedel mot vad september gjorde.
– Det som är lite oroande är adventshelgerna. De är inte lika bra bokade som för tre år sedan, säger Carl von Schulman.
När nästa års semesterresande ska planeras kommer många att ha märkbart mindre pengar till sitt förfogande.
– Den stora oron är att lågkonjunkturen vi är på väg in i får effekter nästa sommar. Det viktiga är att allt vaknar till under april och maj, och får full fart, säger han.
Gotlands besöksnäring kommer den här vintern att följa hur det går för de stora skidorterna i landet.
– Hur svenskarnas resvanor ser ut, säger Frida Ganshed, verksamhetschef på GFB, och berättar att det kan ge en första signal om hur nästa års sommar på Gotland kan bli.
Kampanjer, tillsammans med Destination Gotland och regionen, kommer att bli än viktigare, med nischade inriktningar så som vandring, fiske, mat och dryck.
– Gotland måste fortsätta visa att vi är med, säger Frida Ganshed.
Att Gotland har lågsäsong de kommande månaderna, när elpriser och andra omkostnader ökar, gör övervintringen tuff för besöksnäringsföretagen.
– Vi matas medialt av ökade el, bo- och matpriser, men jag hoppas att det har lagt sig till våren och att vi återigen får en bra sommar på Gotland, säger Frida Ganshed.
Hon tror att bemanningen, med stor brist på anställningsbar personal, fortsatt kommer att vara ett problem under 2023.
– Det är den tuffaste utmaningen för oss.