Jörgen Norström beskriver att beslutet tagits efter en samlad bedömning.
â Det Ă€r nĂ„got som har mognat efter hand, att endera jobbar man kvar till pensionen eller sĂ„ vĂ€ljer man att det Ă€r dags för nĂ„got annat. Arbetet Ă€r oerhört stimulerande och viktigt men ocksĂ„ utmanande. Man kan inte sticka under stol med att det Ă€r höga arbetstoppar och man jobbar vĂ€ldigt mycket, sĂ€ger Jörgen Nordström.
Efter fem Är har det helt enkelt blivit dags att lÀmna över stafettpinnen.
â I vissa positioner sĂ„ tror jag att det Ă€r bra med ett byte och fĂ„ in nya tankar, energi och drivkraft.
61-Äringen tycker att det har skett rÀtt mycket under hans period som grundskolechef.
â Vi har kommit igĂ„ng med mycket inom grundskolan; med vĂ„rt systematiska kvalitetsarbete (SKA) och fĂ„tt mer struktur pĂ„ hur vi ska jobba med uppföljning. Vi har ett helt nytt sĂ€tt att jobba med regionens mĂ„l. Vi jobbar med dem utifrĂ„n skolinspektionens granskningar, sĂ„ vi anvĂ€nder deras frĂ„gestĂ€llningar för att utveckla vĂ„rt SKA-arbete. Vi tycker att det har börjat bĂ€ra frukt, skolan Ă€r en förĂ€nderlig vĂ€rld Ă€ven om den ibland kan kĂ€nnas lite tungrodd.
Vidare har den anpassade skolan hamnat under grundskolan.
â DĂ€r jobbar vi nu mycket mer tillsammans och nĂ€rmare. Sedan har Ă€ven resursskolan utformats.
Vad ska du göra nu?
â Jag kommer nog jobba som rektor, vilket jag har god erfarenhet av. Jag vill inte tala om var för jag tror inte att MBL-förhandlingarna Ă€r underskrivna och jag vill inte föregĂ„ det. Men jag kommer vara kvar i organisationen.
Innan Jörgen Norström tilltrÀdde som grundskolechef jobbade han som rektor i 14 Är, varav tio Är pÄ GrÄboskolan.
â Jag har saknat det ibland, att jobba nĂ€rmare verksamheten och ha dagliga elevkontakter och kontakten med personalen. Att vara mer i verkstaden pĂ„ det sĂ€ttet. Grundskolechef Ă€r en mer övergripande roll med strategiska beslut vilket givetvis ocksĂ„ Ă€r vĂ€ldigt stimulerande men var sak har sin tid.
Han fortsÀtter:
â Det sker sĂ„ otroligt mycket bra arbete pĂ„ de gotlĂ€ndska skolorna, men det Ă€r inte alltid det uppmĂ€rksammas. Oftare kommer det som inte fungerar i fokus, ekonomin och behörighet med personal och sĂ„ vidare. Men personalen som jobbar i skolorna gör stordĂ„d varje dag för eleverna, det kan jag sĂ€ga.