I torsdags ledde han en workshop för upplevelser och landsbygdsturism på Lövsta landsbygdscentrum.
Bland annat ordnades en speeddejting mellan säljare och köpare. I 15-minuterspass fick köpare och säljare i den gotländska upplevelsebranschen chans att känna varandra på pulsen.
- Det här är ett sätt att matcha företag med varandra. Korta samtal räcker, redan efter sju minuter vet du om intresse finns, säger Mats Jansson.
Upplevelseprodukter
Gotland har mycket att erbjuda besökare året om. Svårigheten är att koppla ihop utbud och kund. Att hitta rätt utbud åt kunden och vice versa.
- Det behövs både fler upplevelseprodukter och landsbygdsprodukterna måste paketeras bättre. Det måste hanteras mer professionellt, säger Mats Jansson.
20-talet deltagande
Bakom arrangemanget på Lövsta stod projektet Rural Tourism Gotland (landsbygdsturism) som drivs med medel från Hushållningssällskapet, Region Matkultur, Region Gotland samt EU:s jordbruksfond.
Ett 20-tal företag deltog i workshopen. Gränsen mellan köpare och säljare var dock hårfin, de flesta var nog både och.
Det var konferensanordnare med olika nischning, matproducenter, upplevelseproducenter med mera. Och det verkade som om många givande samtal kom igång i lokalen.
Oklart resultat
Olof Thomsson som driver Östergarn Tryffel fick till exempel veta att Gotland Excursion har tryffelluncher för vissa kryssningsturister.
- Vi har en specialresa för mera kräsna kryssningsturister och där ingår bland annat tryffellunch, berättade Torgny Andersson vid deras speeddejt.
Vad de här mötena resulterar i vet ingen ännu, men Mats Jansson kommer att följa upp workshopen och kanske blir det fler tillfällen med speeddejting för företag framöver.