Långa väntetider problem för DG

Alla resenärer som påverkats av färjeförseningarna har nu kommit till eller från Gotland efter ombokningar.

Gotland2009-07-26 12:52

Det säger marknadschefen på Destination Gotland, Per-Erling Evensen:
– Ett 40-tal resenärer till Nynäshamn under lördagen erbjöd vi ombokningar som vi betalade för. Det stora problemet är de långa väntetiderna till bokningen. All tillgänglig personal finns på plats, men i och med att vi informerar kunderna via sms om turförändringar måste de i sin tur komma i kontakt med oss. Där bygger vi så att säga in ett problem, trots att vi bara vill hjälpa, säger Per-Erling Evensen.
– Vi har stor respekt för de problem som uppstår för enskilda resenärer. Självklart kommer man att uppleva brister i informationen, men vi jobbar så fort det nånsin går.

Folk har också ringt helagotland.se och varit frustrerade över just de långa väntetiderna.
– Jag förstår det, och samtidigt når vi inte alla heller. Vi har 20 000 resenärer per dygn. Alla som har ersättningskrav eller andra synpunkter ska spara sin kvitton och resedokument. Så småningom ska vi skapa en organisation för att ta hand om de ärendena, men just nu använder vi resurserna till att avhjälpa nuet.

Webb-bokning under måndagen
Ett led i att få trafiken att flyta är en extrainsatt tur till Oskarshamn söndag kväll 22.25 med retur Visby 01.55.
– Någon gång under måndagen räknar vi med att webb-bokningen ska finnas tillgänglig igen, i ett första steg fram till torsdag den 28:e.
– I och med turförändringarna har vi tvingats bygga ett nytt trafikprogram för nätet. Fungerar webbokningen från måndag till torsdag så kommer vi utöka den framåt och det kommer att lätta enormt på det totala bokningstrycket, säger Per-Erling Evensen.

Vad gäller de helt inställda turerna till Öland har resenärerna erbjudits ombokningar eller att få tillbaka pengarna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om