Långsamma färjor till ön

Nu är beslutet taget.Upphandlingen av Gotlandstrafiken ska vara öppen för långsammare färjor.- Jag reserverade mig mot det beslutet, berättar Per Lindskog, regionens representant i styrgruppen.

Foto: Tommy Söderlund

Gotland2012-02-17 04:00

Styrgruppens beslut i onsdags eftermiddag blev att man ska öppna dörren för anbud på färjor som går långsammare än dagens 28 knop.

Det blir möjligt att lägga ett anbud i ett hastighetsintervall mellan 22 och 28 knop, men även för den som vill köra snabbare.


Konkurrensskäl
Det handlar främst om konkurrens. Att begränsa hastigheten till 28 knop skulle innebära att det finns ett ytterst begränsat tonnage på världsmarknaden. Och få som kan lägga anbud.

- Att vi beslutat om ett utökat hastighetsintervall är i första hand av konkurrensskäl. Det är betydelsefullt för ekonomin att få in så många anbud som möjligt, säger Christer Agerback, Trafikverket, som är styrgruppens ordförande.

Han ser ingen dramatik i beslutet.

- Att upphandlingen öppnar för långsammare färjor behöver inte innebära att det blir så i slutändan, men det ger möjlighet att värdera anbuden utifrån de övriga krav som kommer att ställas. Vi måste väga kvaliteten mot kostnaden, understryker Christer Agerback.


En risk
- Hastigheten är bara en parameter bland många och vi måste se till helheten. Vår ambition är att skapa så stabila förutsättningar som möjligt för Gotlands utveckling, säger han.

Att öppna för en hastighet på 22 knop, vilket skulle ge ungefär 45 minuter längre restid mellan Visby och Nynäshamn, innebär naturligtvis en risk för att trafiken hamnar på denna miniminivå. Bland annat med tanke på att det ger sänkta bränslekostnader och vinster för miljön.

- Som representant för Region Gotland är mitt uppdrag att slå vakt om att upphandlingen inte ska leda till några försämringar av dagens trafik. Därför reserverade jag mig mot att öppna för långsammare färjor. Samtidigt är jag glad att det blivit ett beslut. Nu vet vi vad vi måste förhålla oss till i det fortsatta arbetet, säger Per Lindskog.


Svensson besviken
Regionstyrelsens ordförande Åke Svensson (S) är mycket besviken över beslutet.

- Ja, det är jag. Långsamma turer behöver inte betyda att det blir billigare att åka båt. Och de turerna måste i så fall kompletteras med snabba så att de som pendlar kan fortsätta att göra det. Det har stor betydelse för Gotlands utveckling.

Vilken strategi regionen ska ha i det fortsatta arbetet för att värna en bra trafik ska nu diskuteras.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om