Långsammare färjor till Oskarshamn diskuteras
Rikstrafiken arbetar just nu med att omarbeta förfrågningsunderlaget inför nästa upphandling av Gotlandstrafiken.Förutom förändringar som tioåriga avtalsperioder och långsammare trafik till Oskarshamn under vintersäsongen, kommer Rikstrafiken även att göra en utredning om statligt ägda färjor.
Sedan det stod klart att inga anbud lämnats på Gotlandstrafiken, har Rikstrafiken åkt runt och träffat en rad rederier för att ta reda på varför intresset varit så svalt.
Utifrån de svar man fått arbetar man nu med att ändra förfrågningsunderlaget, som beräknas vara klart senast i september.
Som GA tidigare skrivit om, är tioåriga avtalsperioder en av de förändringar som Rikstrafiken vill få till och Staffan Widlert tror att chanserna är stora att man beviljas dispens från EU-normen på sex år.
- Vi har haft muntliga kontakter och våra chanser är väldigt goda.
Lägre krav till Oskarshamn
Rikstrafiken överväger också att sänka hastighetskravet på Oskarshamnslinjen under vintersäsong, eftersom det då i huvudsak fraktas gods på sträckan.
- Det tror jag är en oerhört kontroversiell fråga. Vi har också sagt att vi måste titta på priset, om vi landar i en långsammare trafik så tycker jag att det skall spegla sig i lägre priser, säger Staffan Widlert.
I vilken utsträckning ökade oljepriser ska påverka biljettpriset är en annan fråga som Rikstrafiken nu tittar närmare på.
- Gotlänningarna kan inte slippa ifrån stigande oljepriser, men de ska kanske inte drabbas värre än dem som använder andra transportmedel, säger Staffan Widlert.
Under våren kommer Rikstrafiken även utreda möjligheten att bedriva trafik med statligt ägda färjor, detta mest för att ha ett alternativ om man efter nästa upphandling återigen skulle stå utan anbud.
- Det är inte vår förstahandslinje, vår förstahandslinje är att genomföra upphandlingen, säger Staffan Widlert.
Tanken på statliga färjor välkomnas inte av de företagare som fanns representerade vid mötet mellan Rikstrafiken och Trafikantrådet.
- Det finns en betydande skepsis till statligt ägda färjor. Om man tittar tillbaka tio år så tror inte jag att vi hade haft de värden vi har i dag om vi hade haft statliga färjor, säger Företagarna Gotlands representant i Trafikantrådet, Gösta Hjort.
Åkericentralens vd Göran Nygren, som deltog i mötet, instämmer.
- Det är inget vi önskar, säger han, som dock tycker att måndagens möte var informativt och bra.
- Det är positivt att man förlänger upphandlingstiden, då kan rederierna skriva av båtarna på längre tid och det leder kanske till mindre kostnader.
Som representant för godsfraktarna tycker han inte att förslaget om långsammare trafik till Oskarshamn under vintersäsongen, är någon vidare bra idé.
- Då måste vi lära om våra kunder två gånger om året, det är en ganska omfattande omställning, säger Göran Nygren.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!