Lantmäteriet på Gotland bryter mot grundlagen
Lantmäteriet på Gotlands beslut att avgiftsbelägga all rådgivning och hjälp, även via telefon, strider mot grundlagen. Det slår Justitieombudsmannen fast, efter att ha utrett myndighetens agerande. Dess minskade öppettider får dock godkänt.
Från och med den 1 januari 2004, avgiftsbelades fastighetsregistrering, all kopiering och datautskrifter, att läsa och tolka kartor och handlingar och all rådgivning och hjälp från ingenjörer och lantmätare, även via telefon (180 kronor per påbörjad kvart).
Öppettiderna begränsades också och i en tidningsannons konstaterade lantmäteriet, att "våra medborgare" hade tillgång till fri rådgivning varje tisdag.
Att läsa handlingar och titta på kartor var fortfarande gratis, liksom att använda två kunddatorer med sökfunktion.
Strider mot grundlagen
Begränsningarna tycks strida mot grundlagen tryckfrihetsförordningen (TF), ansåg en gotländsk journalist och anmälde ärendet till JO. Nu har Justitieombudsmannen Nils-Olof Berggren granskat Lantmäteriverket på Gotlands beslut och agerande.
JO konstaterar att TF säger att "en allmän handling som får lämnas ut, på begäran genast eller så snart det är möjligt, på stället utan avgift, ska tillhandahållas den som önskar ta del av handlingen".
I särskilt specificerade undantagsfall kan avgiftsbeläggning av myndighetsservice tillåtas. JO påpekar dock att den rätten är villkorad till skriftlig information. Telefonrådgivning eller muntligt utdrag ur skriftlig handling, får alltså inte avgiftsbeläggas. Inte heller datautskrifter, konstaterar JO. Däremot får myndigheten ta ut en avgift för vissa andra kopior.
Efter att ha granskat ärendet anger JO sin slutsats: "[...] det saknas stöd i bemyndigandet att avgiftsbelägga all hjälp utöver ren innantilläsning på det sätt som skett i lantmäterimyndighetens beslut."
Olämplig annonsformulering
Vidare anser han att annonsformuleringen "våra medborgare", är olämplig. "Offentlighetsprincipen gäller varje svensk medborgare", poängterar han.
Under utredningens gång har lantmäteriet på Gotland haft tillfälle att yttra sig. Myndigheten konstaterar att dess beslut beror på att myndigheten, som har åtta anställda, är så stort. Arkiven är digra, verksamheten berör många och frågorna har en mycket blandad karaktär.
I remissyttrandet skrivs att servicen till medborgarna numera är så omfattande, att den "allvarligt stör den ordinarie verksamhetens behöriga gång" och att "de principer som gäller allmänna handlingar inte är anpassade för verksamheten".
Lantmäteriverket kommer nu att göra en hemställan till Miljödepartementet, där man vill att frågan om myndighetens arkivservice ska utredas och regleras.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!