Lärande och skol- mat skiljer sig mest - när eleverna får betygssätta kommunala och privata skolor

Gotlands tredjeklassare ger sina kommunala skolor högre betyg i år än i fjol. De privata skolorna vinner bara på ett par punkter. En är fräscha toaletter.

Oroad. Solbergaskolans rektor Per-Olof Sahlberg undrar om gårdagens händelser har något samband med den senaste tidens skolbränder. arkivfoto: henrik radhe

Oroad. Solbergaskolans rektor Per-Olof Sahlberg undrar om gårdagens händelser har något samband med den senaste tidens skolbränder. arkivfoto: henrik radhe

Foto: Henrik Radhe

Gotland2011-05-10 04:00

I enkäten Måttbandet 2011 ger öns tredjeklassare sina kommunala skolor ett mycket gott betyg - högre än genomsnittet under åren 2008-2010 på alla punkter, vilket också är Region Gotlands uttalade mål.

Privatskolorna ligger däremot generellt under elevernas snittbetyg. De får bara bättre omdömen när det gäller arbetsro och skollokalerna – mer specifikt toaletterna. Men även det betyget är lågt: 69 av 100 möjliga. Kommunen får 65. Toabetyget ”ska kommuniceras med serviceförvaltningen”, konstateras i enkätrapporten.

Betygsskillnaden är annars störst, till de privata skolornas nackdel, just när det gäller skolmat och lokaler.


Högt men lägre
Åttondeklassarna är däremot mindre nöjda än i fjol, även om snittet fortfarande är närmare sju på en tiogradig skala.

Mest positiv utveckling har Solklintsskolan i Slite. Inom lärande lyfts särskilt Solbergaskolan och Guteskolan - som dessutom ligger extra bra till inom inflytande och ansvar. Skolorna längst i norr respektive söder får dock sänkt betyg inom området.


Höjning i Slite
När resultatet räknas om till ett "nöjd elev-index", är åttondeklassarna mest nöjda med privata Guteskolan och kommunala Solbergaskolan, Södervärn och Solklintskolan. Den sistnämnda har höjt sitt betyg från 51,1 till 61,9. Solberga och Guteskolan ligger markant över snittet.

Sämre betyg får Högbyskolan, Klinteskolan och Roma skola. Romabetyget dyker från 50,4 till 39,2. Sämst betyg, 35, får återigen Hassela Gotlands skola i Klintehamn, KA Westerberg, där många elever bara studerar under begränsade perioder.


Förväntan viktig
Tillförordnade skoldirektören Per-Olof Sahlberg är glad över tredjeklassarnas svar:

- Det är svårt att peka på enskilda delar, men medvetenheten bland lärare är oerhört hög. Man vet att trygghet och inflytande är oerhört viktiga beståndsdelar i lärandets process.

Extra glad är han över enkätens för året nya fråga.

- Vi ger eleven påståendet "Lärarna tror att jag klarar målen". Det är väldigt glädjande att 98 procent svarar ja! Förväntan är oerhört viktig för resultatet.

Och apropå det:

- Det jag känner är tråkigt att man fortfarande inte lyckats fånga, är skolmaten. Den här uppfattningen, förväntan, bland både unga och vuxna om att skolmaten inte är bra... det är synd att den är så djupt rotad. Det skulle vara roligt att kunna vända det - med eller utan Matakutens hjälp! säger Per-Olof Sahlberg och skrattar.

Tredjeklassarnas snittbetyg i undersökningen "Måttbandet":

Område Kommunal skola Privat skola

Lärande 95 % 86 %

Inflytande och ansvar 92 86

Trygghet och hälsa 94 87

Skolmat och lokaler 87 74

Den totala svarsfrekvensen är mycket hög: 91 procent av 522 tredjeklassare och 88,9 procent av 609 åttondeklassare. Privatskolornas elever utgör ungefär en tiondel.

Eleverna har fått ta ställning till en rad påståenden om lärande, inflytande/ansvar, trygghet/hälsa och skolmat/lokaler.

Åttondeklassarna har också fått svara på frågor om datoranvändning och "idealskolan".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!