Lärare får lära om sina elever När barnen har höstlov sitter de som undervisar i skolbänken
"Hur bemöter vi barn när de uttrycker sin egen vilja"? Det är en frågeställning som diskuteras när lärare får kompetensutveckling om barns växande och lärande. Bakom detta finns insikten om att barns psykiska ohälsa ökar och behovet av att veta hur man i skolan ska arbeta med detta.
Barnkonventionen
En utgångspunkt är barnkonventionen och ICDP (International Child Development Programmes) som man sedan några år arbetar utifrån i Västerviks kommun.
Utvärderingar visar att eleverna där förbättrat sina resultat sedan man i bemötandet mer utgår från deras perspektiv. Och avgörande för hur elever bemöts är hur de uppfattas och beskrivs.
- Det är viktigt att man blir sedd bara för att man finns, inte för det man gjort, menar Lilian Berggren och ger flera exempel på hur man kan ge varandra så kallad feedback i stället för att bara ha bråttom och vara upptagen med sig själv. Exempel som ska underlätta för oss att bygga upp vår inre styrka så att vi kan stå emot det yttre trycket.
Trygga och goda uppväxtvillkor är förstås viktiga, och där spelar skolan en stor roll. Alla påverkar vi varandras beteende.
"Stanna upp"
- Vi måste prata med barnen, inte till dem. Att vara närvarande tar inte mycket tid. Var bekräftande om ett barn vill visa dig något, stanna upp och ta in vad de vill visa i stället för att skynda förbi och säga något oengagerat, säger Lilian Berggren och uppmanar vuxna att inte använda barns namn i hårda ordalag.
- Många barn som mår dåligt tycker inte om sina namn för att det har använts som ett skällsord.
En del av lärarna som här sitter på skolbänken medan eleverna har höstlov, går vid sidan av sitt ordinarie arbete under ett år en vidareutbildning i specialpedagogik som barn- och utbildningsförvaltningen (Buf) arrangerar.
Öns lärare har haft 15 kurser med olika teman att välja bland under de tre dagar som kompetensutvecklingen pågår.
Samtal om samtal
En av de mer populära kurserna handlar om "Samtalet som arbetsredskap" med psykoterapeut Lennart Björklund. Temat för årets kursdagar är "Inflytande och ansvar" och det gäller såväl elevernas som lärarnas och föräldrarnas.
Lilian Berggren varvar sin föreläsning med att under några minuter låta deltagarna sinsemellan diskutera hennes påståenden. Och hon pratar om vikten av att kunna lyssna och bli lyssnad på.
Att man inte bara fortsätter sin egen tankegång eller avbryter. Och hon säger till lärarna att se det som något positivt om de blir ifrågasatta av sina elever.
- Då är ni utvalda att visa att det kan finnas en annan verklighet än den som format barnet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!