Av drygt 500 lärare på Gotland saknar 50 behörighet. Ytterligare 29 väntar på sin lärarlegitimation. Om de lärarna har elever som ska ha betyg, från årskurs sex och uppåt, måste någon annan skriva under.
– Då är det en behörig lärare, eller rektor, som sätter betygen, säger Elisabeth Söderbäck, HR-chef på barn- och utbildningsförvaltningen.
Hon menar att alla elever med obehöriga lärare ska ha diskuterats innan betygen sätts.
– Den som sätter betyg ska ha haft en dialog med läraren under hela terminen, säger hon.
På Gotland finns flest obehöriga lärare i matematik och i moderna språk, som tyska och franska, samt inom slöjd och estetämnen. I de skolorna läggs ett större ansvar på de lärare som har behörighet, de riskerar därmed att få en tyngre arbetsbörda när betygen ska sättas.
Det finns skolor på fastlandet där behöriga lärare vägrat att sätta betyg för obehöriga kollegors elever, eftersom de anser att de inte har fått tillräckligt med tid avsatt.
– De som sätter betyg måste få förutsättningar att göra det. Det ska inte ske på fritiden, säger Gunnel Ahlgren, Lärarförbundet på Gotland.
Hon menar att obehöriga lärare kan göra en del av förarbetet, för att sedan lämna över ansvaret för betygssättningen till någon annan.
– Det gäller att man har ett kollegialt arbete, säger Gunnel Ahlgren.
Hon menar att de elever som nu går ut höstterminen måste känna rättssäkerhet och att deras lärare också kan stå för de betyg som satts.
– Jag hoppas verkligen att våra rektorer har gett förutsättningar för att göra det arbetet, säger Gunnel Ahlgren.
På Högbyskolan i Hemse finns fyra lärare som saknar legitimation och som har elever som ska betygsättas.
– De bedömer, men en annan lärare skriver under. Man kan säga att det är som på en bilskola: Man har en som bedriver undervisning, och någon annan som kollar, säger rektor Jacob Wesley.
Som rektor, och därmed huvudman för skolan, kommer Jacob Wesley själv att underteckna ett antal betyg den här terminen.
– Det handlar om 21 elever i SO och jag är legitimerad SO-lärare, säger han.
Lärarförbundet arbetar för att fler ska välja studier till lärare och att eleverna därmed ska få behöriga lärare – med rätt att sätta betyg. Men Gunnel Ahlgren befarar att situationen kan förvärras ytterligare om några år.
– Lärarbristen kommer att bli högre. Då kommer det in ännu fler oerfarna obehöriga lärare och det blir ännu tyngre, säger hon.