Lärare fick lära sig om vikten av rörelse
När Friskis & Svettis i går för fjärde året i rad anordnade utbildningen Röris, var energin på topp. De lärare som anmält sitt intresse fick under en halvdag lyssna på en föreläsning om fysisk aktivitet och delta i diskussioner kring ämnet. Kursen avslutades med ett pulshöjande gympapass.
I rörelse. Robert Edfeldt var en av de lärare som var med när Friskis & Svettis hade utbildning om hur man kan öka den fysiska aktiviteten i skolan samt effekterna av det. Efter teoriundervisning med hälsovetare var det dags för ett gymnastikpass som höjde pulsen på deltagarna rejält.foto: Tobias wallström
Foto: Tobias Wallström
Det är tisdag förmiddag och Säveskolans skolgård är ödsligt tom då elevernas höstlov precis har börjat. Men i idrottshallen står 25 gymnastikklädda lärare i en ring och rör sig i takt till musiken.
- Nu ska vi på rockkonsert! ropar Mia Olofsson som tillsammans med Susanne Pettersson utgör de två ledarna som står i mitten av ringen.
De svänger på sina huvuden och börjar med stor inlevelse röra sig som gitarrspelande rockstjärnor. De övriga i salen följer glatt efter.
Det är Friskis & Svettis som för fjärde året i rad bjuder in lärare från hela Gotland på en halvdags utbildning i Röris 4, ett specialanpassat gympaprogram för förskole- och lågstadiebarn.
Idé blir handling
Morgonen började med en timmes teoriundervisning av hälsovetaren Jenny Sander, då även lärarna får berätta om sina egna erfarenheter från skolorna. Man fortsätter sedan med den avslutande delen, då deltagarna får prova på det gymnastikprogram som de sedan på egen hand ska lära ut till eleverna i sina skolor.
Syftet med dagen är att få kunskap om hur man kan öka den fysiska aktiviteten i skolan och effekterna av det.
- Här lär man sig att ta sina idéer om hur man vill förbättra sin skola till praktisk handling. Det viktiga är inte att sitta och tänka hur man kan göra utan att faktiskt göra det. Vi vill uppmuntra mer fysisk aktivitet som har visat sig ha en positiv effekt på inlärningsförmågan, barnens koncentration och upplevda hälsa. Röris några minuter per dag kan vara ett bra sätt att bryta av den vanliga skoldagen på, säger Jenny Sander.
En som kommit hit med stor förväntan är Robert Edfeldt, fritidspedagog och gymnastiklärare för årskurs 3 på Gråboskolan. Han är här för första gången och är den enda manliga läraren i gruppen.
- Jag var nyfiken på vad Röris är för något och kom hit för att jag tänkte använda det jag lär mig här i klassrummen och på idrottslektionen. Hittills har det varit väldigt bra.
Han märker stor skillnad sedan man för fyra år sen började fundera mer kring hälsa på Gråboskolan.
Bättre stämning
- För barn som går på fritids har vi infört en schemalagd promenad på 20 minuter varje morgon. Sen har vi slutat servera oboy, färdigblandade juicer, krämer eller andra halvfabrikat och i stället erbjuds mer hälsosamma alternativ med mindre socker.
Han ser positivt på resultatet och uppmanar fler lärare att engagera sig för elevernas hälsa
- Det är en helt annan atmosfär i skolan och stämningen bland både lärare och elever har blivit bättre. Alla kan göra samma förändringar. Och det går att göra med den budgeten man hade innan.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!