Lärare jagar ny kunskap i skogen
Lärare från hela Mälardalen besökte i går Gråboskolan för att lära mer om undervisning i naturvetenskap. - Det här är en röd tråd som alla borde jobba efter, säger Sven-Bernhard Nilsson, NTA-samordnare på Gotland.
Skogsfika. Representanter från 27 skolor i Mälardalen ville lära av Gotland och Gråboskolan.
Foto: Henrik Radhe
Under två dagar samlas representanter från 27 skolor i Mälardalen på Gotland för att utbyta erfarenheter från NTA-undervisningen.
- Det här är en röd tråd som alla borde jobba efter. NTA utgår från ett forskarinriktat arbetssätt, men det är inget färdigt recept. Själva poängen är att barnen själva ska försöka hitta kopplingar, säger Sven-Bernhard Nilsson, NTA-samordnare på Gotland.
Till vardags är Sven-Bernhard Nilsson högstadielärare i matematik och naturorienterade ämnen vid Södervärnsskolan. Han märker att arbetet i de yngre åldrarna har gett resultat. På mer än ett sätt.
- Fler elever har de naturvetenskapliga begreppen klara för sig än tidigare. Dessutom är det är ett fantastiskt genusprojekt. Många tjejer tycker att det här är skitkul. Tjejerna på högstadiet har blivit mer och mer intresserade av naturvetenskap och teknik.
I Gråboskogen
I går besökte gruppen från fastlandet Gråboskolan, som arbetat med NTA-projektet sedan mitten av 90-talet.
I skogen i närheten av Gråboskolan fick de även stifta bekantskap med Skogen i skolan, skogsintressenternas pedagogiska projekt. Genom en kombination av teori och praktik vill de höja elevernas kunskaper om skogen och skogsindustrin.
- Det fina med det här är att man kan få in precis alla skolämnen, berättar Ingvar Hansson, samordnare på länsstyrelsen.
Välutrustad vagn
Länsstyrelsen på Gotland lånar utan kostnad ut en vagn fullproppad med arbetsmaterial till skolorna på ön.
- Det är vi faktiskt ensamma om i Sverige, säger Ingvar Hansson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!