Den 12 december tog Skolinspektionen emot en anmälan angående arbetsmiljön vid en lågstadieklass på en gotländsk skola. I anmälan beskrivs flera elever vara "utåtagerande" och "agera våldsamt helt oprovocerat och oförutsägbart". Dessutom beskrivs ett stort antal elever, mer än hälften av klassen, ha särskilda behov och uppvisar tecken på bland annat koncentrationssvårigheter.
Eleverna utsätter andra barn, i egna och andra klasser, för mobbning och kränkningar, däribland genom kommentarer och handlingar som anspelar på sex. "Du gråter för allt" och "ut med nappen in med kuken", ska elever bland annat ha uttryckt enligt anmälan. De som försöker stå upp mot elevernas kränkningar hotas med stryk.
Eleverna beskrivs även sakna respekt för vuxna och kan visa sitt missnöje genom spottloskor och sparkar."De fäller kommentarer som "jävla idiot", "jag ska slå ihjäl dig" och "sug min kuk", enligt anmälan.
På senare tid ska de fula orden förbytts i fysiska handlingar. "Man spottar och sparkar och slår andra barn med öppen hand/sluten näve", beskrivs i anmälan.
Mats Petterssons BLOGG: "Tystnadskulturen i den gotländska skolan"
Torsten Flemming, grundskolechef på regionen, menar att han ser anmälan som ett rop på hjälp. I början veckan träffade han skolans rektor och berörd personal.
– Jag har fått en ganska klar bild över situationen. Ärendet har lyfts tidigare. Jag har förstått att det finns barn som behöver extra stöd och har tänkt att de har en plan och att den känns bra. Men så var det inte.
Vilken är din bild?
– Man känner sig otillräcklig och hade behövt mer stöd med elever som man känner att man inte riktigt kan hantera.
I anmälan uttrycks att man inte fått det stöd man önskat.
– Där går bilderna lite isär. Skolans rektor tycker att man haft en dialog, andra parten menar att den inte varit tillräcklig.
Tillsammans med handläggare på regionen ska Torsten Flemming nu titta närmare på ärendet.
– Vi ska göra vad vi kallar intern-insyn, ett mer formellt besök där vi försöker få en bättre bild av vad som händer och hur det kan åtgärdas.
Det är en ganska allvarlig bild som framkommer i anmälan, på en skola som du har ansvar för. Vad tänker du om det?
– Vi känner att vi behöver göra mer. Mitt uppdrag är att stötta skolans rektor mer än vad jag har gjort.
Huruvida Skolinspektionen ska utreda ärendet är inte klart.
GT har utan framgång sökt skolans rektor.