Lärare på skolbänken för att popularisera matten

Nu ska det tas nya grepp på skolämnet matematik. Matten ska kopplas till språket och vardagen. Tänkandet och innehållet ska sättas i fokus och räknandet ses som ett komplement.
Anledning: Att i förlängningen få fler elever intresserade av matte och andra naturvetenskapliga ämnen.
Därför sitter nu ett stort antal mattelärare på skolbänken för att kunna förmedla detta.

Gotland2005-03-16 06:00
Bakgrunden är en statlig utredning där det i klartext sägs att det måste satsas rejält på matematik. Försök att popularisera ämnet har till stora delar misslyckats samtidigt som behovet av elever med naturvetenskaplig inriktning ökar. Därför behövs en förändrad syn på matematiken där lustfyllt lärande och en stark koppling mellan språket och matematiken är A och O.


Mer tänkande än räknande
- Vi söker hitta ett nytt upplägg; roligt, lätt att lära och där vi för in språket. Mer tänkande än räknande i böcker, mer konkreta exempel. Nu har vi kommit till skott i och med att vi upphandlat en fempoängskurs av Lärarhögskolan i Stockholm, konstaterar Hans-Erik Ekengren, barn- och utbildningsförvaltningen med tjänsterummet förlagt till Högskolan där kursen också genomförs av Buf i samarbete med Lärarhögskolan och Pedagogiskt utvecklingscentrum.
På skolbänken under denna storsatsning återfinns således mattelärare från ön, 35 stycken från förskola till högstadium. Eftersom matematikundervisningen nu ska vara förståelseinriktad och bygga på laborativt arbete så måste även lärarna få pröva på och utveckla sin kompetens inom laborativ matematikundervisning.
- Vi kunde inte ta emot alla så det här satt perfekt. Det här fanns med i utredningen så vi låg lite före, rätt i tiden.

Andra kurstillfället
I går genomfördes det andra kurstillfället för vårterminen i kursen som löper även under höstterminen med sammanlagt 10-12 kursträffar. Föreläsare med speciell inriktning reser ner till respektive kursdag.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om