Lärarna i vånda inför framtiden
- Ovissheten är jobbigast. Och oron för kvaliteten.Så säger Johan Segerlund, SO-lärare på Romaskolan.Han vet att lärartjänster kommer att försvinna. Men inte hur många.
FUNDERSAMT. Ingrid Huss van Tour, en av lärarna på Romaskolan. Hon undrar om det verkligen är rimligt att fler och fler elever pressas in i klasserna. I dag har hon 31 elever i sin klass..
Foto: Bengan Zettergren
Neddragningarna inom verksamheten och de hotande varslen är ett givet samtalsämne i lärarrummet. Alla upplever situationen som mycket allvarlig. Men stämningen är ändå lugn.
- Vi kan inte göra annat än vänta och se, säger Kajsa Wallin.
Ovisst vad som är värst
Hon och hennes kolleger är luttrade efter flera år av personalminskningar. I takt med att elevantalet sjunkit har lärartjänster försvunnit från skolan. Men det har funnits tjänster på andra håll för dem som fått sluta.
Inför nästa år är situationen annorlunda. Nu hotar varsel.
- Jag vet egentligen inte vem man ska tycka mest synd om - de som får gå eller de som får stanna, säger Linda Leino, vikarierande matte/NO-lärare.
Slår mor allt
Hon har ett vikariat på Romaskolan, men en tillsvidareanställning i kommunen i botten.
- Chansen att jag får vara kvar här är nog väldigt liten, tror hon.
Men det är inte för egen del hon känner oro, utan för verksamheten. För eleverna.
- Jag är väldigt orolig för de elever som behöver extra stöd, säger hon.
Oron för verksamheten delas av många. Ingrid Huss van Tour undrar hur det ska gå när fler och fler elever ska pressas in i klasserna. Idag har hon 31 elever i sin klass. Är det rimligt med ännu större klasser?
- Hur ska man som lärare klara de svaga eleverna när klasserna blir så stora? Hur ska man hinna, funderar hon och de övriga lärarna runt bordet i lärarrummet.
Besparingarna slår mot allt i verksamheten. Man har mindre lokaler, vilket lett till ökade bullernivåer, och det finns mindre och mindre pengar till läroböcker, pennor, papper med mera.
Anslagen borde ökat
Johan Segerlund berättar att han jämfört utvecklingen av läromedelsanslagen med konsumentprisindex de senaste cirka tio åren.
- Med tanke på penningvärdesförändringen borde anslagen per elev ha ökat med cirka 500 kronor. Men i stället har det minskat i faktiskt antal kronor, säger han.
Han känner oro för kvaliteten i skolan. Att bara spara och spara går inte.
- Att dra in fler tjänster än vad elevminskningen kräver vore helt fel, menar han.
Fyra paralleller blir två
Enligt personalen har man från förvaltningen velat minska lärarstyrkan med åtta- tio tjänster.
Men enligt rektor, Nils-Göran Gottlander, bör det stanna vid fyra, fem tjänster.
- Vi tappar 35 elever nästa läsår, vilket motsvarar ungefär en och en halv klass, säger han.
Det kommer bara att finnas två paralleller i sjuan nästa höst. Tidigare har man haft fyra paralleller på högstadiet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!