Bokstartare Karin Cervenka knackar på hos ettårige Dylan. Hon är på återbesök med ännu fler böcker och trots att Dylan helst tar sig fram krypande älskar han böcker.
– När han kunde åla kröp han fram och valde bok själv, säger mamma Amanda Overmark och visar Dylans eget bibliotek fyllt av barnböcker i golvhöjd.
Det gotländska projektet Bokstart får 1,3 miljoner kronor årligen av statens kulturråd under tre år för att stärka språket hos de minsta. Biblioteken, barnhälsovården och förskolan samarbetar kring de extra insatserna.
– Det handlar om att inspirera föräldrar att läsa, prata, rimma och ramsa med sina barn, säger Cecilia Herdenstam från länsbiblioteket.
Redan när familjerna i utvalda områden på ön kommer hem från BB påbörjas projektet.
– Vi gör hembesök hos alla nyfödda och pratar om vad bokstart innebär, säger Inger Jerkeby från BVC.
Vid sex månaders ålder knackar bokstartare på första gången, med lämpliga böcker att börja med.
– Vi pratläser med bebisen och visar föräldrarna hur man kan ha en lugn stund tillsammans – med närhet, kroppskontakt och ögonkontakt, säger projektledare Catharina Ampler och berättar hur viktigt det då är att lägga undan mobiltelefoner och stänga av tv:n.
För det lilla barnet kan den första kontakten ofta vara genom att smaka.
– Det är också språkutveckling. Vi säger heja och låt barnen få tugga på boken, säger hon.
Vid elva månaders ålder kommer läsinspiratörerna tillbaka med flera böcker och goda råd. Att läsa för sina barn är att göra dem en stor tjänst framåt och underlätta livet som vuxen.
– Om man inte har blivit läst för har man ett ordförråd på ungefär 7 000 ord när man börjar skolan. Har man blivit läst för har man 17 000 ord, säger Catharina Ampler och berättar att ordförrådet sedan fortsätter att växa snabbare hos dem som läser själva.
Lena Gustavsson är avdelningschef för förskolorna på Region Gotland som finns med i arbetet att stimulera tidig läsning.
– Läsning är A och O till väldigt mycket, säger hon och berättar om barnens ökade förmåga att klara skolan beroende på hur mycket föräldrar och andra vuxna har läst tillsammans med dem som små.
Från 15 000 ord för de barn som inte läst själva eller blivit lästa för kan ordförrådet vara 70 000 när barnet går ut årskurs 9 om de har haft fokus på språk, samtal och läsning. Dylans föräldrar är tacksamma att få ingå i läsprojektet.
– Det är fantastiskt, säger pappa Mattias Sjöqvist.