Lätta på gasen och spara diesel
Eco-driving eller sparsam körning är ett etaberaat begrepp bland bilister och lastbilsförare. Nu kommer turen till lantbrukets maskiner.
Stigande diselpriser och ökande miljömedvetenhet har fått även lantbrukare att intressera sig för eco-driving.
Foto: Leif R Jansson/SCANPIX
Christer Johansson, energi- och teknikrådgivare på LRF Konsult i Linköping, har haft flera kurser i sparsam körning. Den 8 november kommer han att hålla ett seminarium i ämnet under Den gröna kraftsamlingsdagen i Säveskolans aula i Visby. Det blir första steget i att lära de gotländska bönderna om eco-driving.
- Det viktigaste är att man sänker motorvarvet och aldrig varvar fullt, säger Christer Johansson.
De senaste årens stigande dieselpriser är en av anledningarna till att intresset för eco-driving ökat. Även miljöpåverkan är något som fått större plats i lantbrukarnas medvetanden.
Sänka motorvarvet
Det viktigaste momentet för att spara bränsle är att sänka motorvarvet. Många varvar motorn för fullt vid exempelvis transportkörning. Lagom är att hålla 1 600-1 700 varv, det vill säga 70-80 procent av motorns maxvarv, förklarar Christer Johansson. Det tar lite längre tid att ta sig fram, men kan å andra sida spara åtskilligt med bränsle.
- Vi har kommit fram till att man kan spara mellan 10 och 30 procent av bränslet genom att köra sparsammare.
Kursen handlar dels om hur man kan ändra sitt körsätt, dels hur man kan ändra arbetssättet på gården. Genom att övergå till plöjnigsfri odling kan man spara in på traktoranvändningen. Att inte plöja så djupt är ett annat sätt att minska arbetsbördan för traktorn vilket i sin tur sparar bränsle.
Teori och praktik
Kursen innehåller även praktiska övningar. Tanken fylls upp, deltagarna får köra några mil med sitt vanliga körsätt och sedan mäts bränsleförbrukningen. Därefter görs samma procedur om med ett sparsammare körsätt.
- Det brukar bli mycket diskussioner om hur man ska köra och om deltagarnas egna erfarenheter. Jag tror att det är bra att ha både teori och praktik.
Vad har du fått för respons från lantbrukarna?
- De tycker att de lärt sig en hel del, att de fått bra och konkreta råd. Sedan är frågan om de använder sig av råden.
En punkt som kan vara lite provocerande hos deltagarna är tomgångskörning. Christer Johansson tycker att det går lite slentrian i hur man låter traktorn stå på tomgång.
- Att man inte ska stänga av traktorn innan motorn gått varm är bara gammalt skrock, som lever kvar från tennkulemotorns tid.
En hårt belastad turbomotor ska man däremot låta gå på tomgång i en minut innan man stänger av för att den inte ska bli överhettad.
Ett billigt sätt att hålla koll på bränsleförbrukningen är att föra bok på hur mycket bränsle det går åt i förhållande till prestation mätt i plöjd areal eller ton gödsel som spridits.
Moderna traktorer med elektronisk insprutning, common rail-motorer, kan kompletteras med en Econen-mätare som talar om hur stor bränsleförbrukningen under körningen. Kostnad 7 000-8 000 kronor.
Vissa nya traktorer har steglös transmission som reglerar varvantalet i förhållande till motståndet, ungefär som en farthållare fast den byter inte växel. Traktorn kan hålla maxfart utan att maxvarva, om det inte är nödvändigt.
Äldre traktorer bör konditionstestas regelbundet. En traktor som ryker mycket har dålig förbränning. Rengöring av luftfilter och/eller nya spridarspetsar kan hjälpa.
Vid inomgårdsskörning med exempelvis lastare blir körningen ofta ryckig, med täta och snabba förändringar i motorvarv och moment. Enligt Institutet för jordbruks- och miljöteknik (JTI) kan eco-driving spara upp till 20 procent av bränsleförbrukningen.
Läs mer i rapporten Sänk dieselförbrukningen vid traktorarbeten! (2004) som finns att ladda ner på www.sla-arbetsgivarna.org
Moderna traktorer med elektronisk insprutning, common rail-motorer, kan kompletteras med en Econen-mätare som talar om hur stor bränsleförbrukningen under körningen. Kostnad 7 000-8 000 kronor.
Vissa nya traktorer har steglös transmission som reglerar varvantalet i förhållande till motståndet, ungefär som en farthållare fast den byter inte växel. Traktorn kan hålla maxfart utan att maxvarva, om det inte är nödvändigt.
Äldre traktorer bör konditionstestas regelbundet. En traktor som ryker mycket har dålig förbränning. Rengöring av luftfilter och/eller nya spridarspetsar kan hjälpa.
Vid inomgårdsskörning med exempelvis lastare blir körningen ofta ryckig, med täta och snabba förändringar i motorvarv och moment. Enligt Institutet för jordbruks- och miljöteknik (JTI) kan eco-driving spara upp till 20 procent av bränsleförbrukningen.
Läs mer i rapporten Sänk dieselförbrukningen vid traktorarbeten! (2004) som finns att ladda ner på www.sla-arbetsgivarna.org
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!