"Lättare att gå till oss än till socialen"

- Spara inte på konsumentvägledningen. Det vore helt fel.Så säger Anna Tasevski, en av kommunens två konsumentvägledare, sedan kommunalrådet Gustaf Hoffstedt (m) ifrågasatt nödvändigheten av verksamheten.

VÄGLEDNING. "Vi jobbar mest med skuldrådgivning och det är en obligatorisk uppgift för kommunen", säger Anna Tasevski på konsumentvägledningen. foto: dennis pettersson

VÄGLEDNING. "Vi jobbar mest med skuldrådgivning och det är en obligatorisk uppgift för kommunen", säger Anna Tasevski på konsumentvägledningen. foto: dennis pettersson

Foto: Dennis Pettersson

Gotland2009-02-28 04:00
Det var när kommunens ansträngda ekonomi diskuterades av kommunfullmäktige i måndags som Gustaf Hoffstedt gav luft åt sina funderingar kring konsumentvägledningen. Han hade läst i tidningen att en tjänst lysts ut och ifrågasatte om det var rätt.

Skuldsanering
- Är det ansvarstagande i en kommun med mycket ansträngd ekonomi att lysa ut den tjänsten? Vi kanske ska fundera om det är en nödvändig verksamhet, sa han.
På konsumentvägledningen gillade man inte uttalandet.
- Nej, det kändes verkligen inte bra, säger Anna Tasevski.
Hon menar att nu i lågkonjunkturen och när många drabbas av varsel behövs konsumentvägledningen mer än nånsin. Ansökningarna om skuldsanering förväntas också öka kraftigt när lagen ändras nästa år.
- Jag tror det finns en okunskap om vad vi gör. Vår mesta tid ägnas åt skuldrådgivning och hjälp med att söka skuldsanering. Och det är saker som kommunen enligt lag är skyldig att utföra, säger hon.
Cirka 50 timmar i veckan ägnar Anna Tasevski och hennes kollega åt den typen av obligatorisk verksamhet. Bara 30 timmar ägnas åt konsumentvägledning, som är frivilligt för kommuner att ha.
Och konsumentvägledningen handlar mestadels om att medla i tvister kring husreparationer, bilförsäljningar och andra större privata affärer.
- Det ofta stora komplicerade frågor, det handlar inte om råd om vilket dammsugsmärke man ska välja, säger Anna Tasevski.
Idag finns konsumentvägledning i 264 av landets 290 kommuner. Trots att det är en frivillig verksamhet väljer fler och fler att ha det.

Bett om en träff
Där det inte finns ligger den obligatoriska skuldrådgivningen oftast på socialtjänsten.
- Jag tror det är lättare för folk att gå till oss än till socialen. Många vill inte gå dit, de skäms. De skäms för att de har dålig ekonomi också, men att vända sig till konsumentvägledningen är ändå lite lättare, säger Anna Tasevski.
Anna och hennes kollega har bett Gustaf Hoffstedt om en träff för att diskutera igenom de här frågorna. I mitten på mars möts de på konsumentvägledarnas kontor på hamnen i Visby.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!