Lekstuga för MC-älskare

Geggigt, lerigt, blött och härligt. Motorljuden vibrerar över hela området. Hundratals förare trängs på banan. Gotland Grand National är en skitig tävling med mycket adrenalin.

Gotland2006-09-01 06:00
Runt 2 300 deltagare brukar ta sig till Gotland för att delta i detta Endurons Vasalopp.
Sju klasser uppdelade på motionsåkare och eliter startar under dagen, en dag som pågår från nio på morgonen till långt in på eftermiddagen.
Gotland Grand National, förkortat GGN, har blivit ett kärt och återkommande event för tusentals MC-entusister. De flesta av deltagarna är från fastlandet, endast några hundra från Gotland och några få från utlandet, bland annat från Italien. Som mest har det varit åtta nationer representerade samtidigt.
I år har det visat sig finnas ett stort intresse bland finländare.
- Det har blivit en stor grej som förknippas med ön. Många säger inte att de har åkt GGN, de säger att de har åkt Gotland, säger Curt Jörholt som helt nyligen tagit över ordförandeposten för GGN.

Kräver kondis
Det är en krävande tävling, uppskattad av både deltagare och publik. Enduro är mer ansträngande än det för ett otränat öga ser ut.
- Många tror att det bara handlar om att åka runt på en hoj. Men så enkelt är det inte, säger Curt.
Sanningen är att många inte ens klarar av att köra hela den långa tiden som loppet pågår. Mellan två och en halv och tre timmar ska förarna karva sig runt på banan där ett varv är ungefär 2,2 mil. De riktigt duktiga förarna kan hinna med sex eller sju varv på tre timmar. Andra bryter efter två eller tre.

Varierande deltagare
Tävlingen riktar sig både till proffs och amatörer. Åldersfördelningen ligger mellan 16 och pensionsåldern. Något år har den äldsta deltagaren varit hela 70 år. Men det är också många som ställer upp med väldigt opretentiösa förhoppningar. För det är inte bara en tävling för enduro- och motorcrossförare.
- Vi har en klass som heter Miltärklassen. De deltagarna kör bara på gamla militärhojar. En gång ställde en kille upp med Harley Davidson, fast det hör inte till vanligheterna.
Det finns också en klass för damer. Men där är det inte så många som ställer upp. Curt, som inte har någon egentlig förklaring till varför antalet tjejer är så få, tycker själv att det skulle vara fler.

Termos och gummistövlar
För den som gillar motorsporter innebär GGN en riktig heldag. Banan är lång och varierad och publiken kan välja om de vill se de mer kuperade och tekniska delarna av banan eller om de gillar att se när deltagarna blir gyttjiga i leran. Curres tips är att förse sig med ett par bra stövlar, för det blir svårt att undvika geggan om det är lite fuktigt i marken. Allt beror på vädret.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om