Lång väntan på nya bilar ökar efterfrågan på begagnat

Långa leveranstider på nya bilar har ökat både efterfrågan och priserna på begagnat. ”De begagnade bilarna vi får in säljs direkt”, säger bilhandlaren David Andersson.

Håkan och Lotta Boberg på Bilcompaniet har gott om kunder men ont om fordon.  "Vi har nästan ingenting i lager, det står väl fyra-fem fordon i bilhallen och vi ska egentligen ha minst tio", säger Håkan Boberg.

Håkan och Lotta Boberg på Bilcompaniet har gott om kunder men ont om fordon. "Vi har nästan ingenting i lager, det står väl fyra-fem fordon i bilhallen och vi ska egentligen ha minst tio", säger Håkan Boberg.

Foto: Eva Klint Langland/arkiv

Gotland2022-04-12 07:02

Köper du ny bil nu får du räkna med att det dröjer innan du kan sätta nyckeln i tändningslåset.

– Det är långa leveranstider, som minst sex och som längst 15 månader. Det är komponentbrist, halvledare och sånt, som ställt till det, säger Håkan Boberg på Bilcompaniet.

Under normala omständigheter får kunderna vänta två till tre månader på en fabriksbeställd bil. Nu är leveranstiderna betydligt längre och för tillfället har Bilcompaniet 50 sålda fordon som inte blivit levererade.

– Och det bygger ju på hela tiden. En del blir tveksamma när de hör att de behöver vänta 15 månader på en ny bil och undrar vad deras eventuella inbytesbil kommer att vara värd då, säger Håkan Boberg.

undefined
Håkan och Lotta Boberg på Bilcompaniet har gott om kunder men ont om fordon. "Vi har nästan ingenting i lager, det står väl fyra-fem fordon i bilhallen och vi ska egentligen ha minst tio", säger Håkan Boberg.

Köptrycket är dock fortsatt stort.

– I fjol var ett bra år, vi säljer ju även husbilar och husvagnar och vid den här tiden i fjol hade vi sålt 140 fordon, i år har vi sålt 191 under samma period, säger Håkan Boberg.

Det är inte bara nya bilar som säljer bra just nu.

– Ser vi på begagnatsidan så har efterfrågan och prisbilden ökat. Kommer det in en plugin eller hybrid står den oftast inte mer än en vecka, säger Håkan Boberg och berättar att det i princip bara är fossilfria bilar som efterfrågas.

– Jag kanske säljer en fossilbil i månaden.

undefined
David Andersson på Bilvalet på Gotland.

Även David Andersson, Bilvalet på Gotland, har märkt av en ökad efterfrågan på begagnat. 

– Det är en bristvara, de begagnade bilar vi får in säljs direkt, säger han.

Däremot upplever han inte lika stora problem med leveranstiderna på nya bilar.

– Vi har det helt okej. Leveranstiderna skiljer sig från modell till modell, men alla Toyota som tillverkas i Japan, vilket är ungefär hälften, har leveranstider på en till tre månader och de nya modellerna vi ska lansera i vår ligger på en till två månader.

Ibland kan leveranstiden dock vara längre.

– Har du vissa speciella önskemål, om du vill ha en speciell modell, i en speciell färg och med ett visst paket kan det ta längre tid, säger David Andersson.

undefined
Leveranstiderna varierar mellan olika fabrikat och modeller.

Martin Pettersson är säljare på Visby Bilcity, där leveranstiderna just nu varierar från fyra månader upp till tio månader.

– Det är svårt att få hem vissa bilmodeller, andra går hyfsat snabbt, säger han.

Att långa leveranstider skulle få kunderna att tveka är inget han märkt av.

– Nu gäller det här ju mer eller mindre alla. Vi upplever att det är tryck på bilförsäljningen, säger Martin Pettersson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!