Lista: Busshållplatserna som försvinner 2025

Totalt åtta busshållplatser tas bort under 2025. Förändringen, som påverkar både stads- och landsbygdstrafiken, ska öka framkomligheten och säkerheten i kollektivtrafiken.

Hansahälsan, som den här hållplatsen på Atlasgatan i Visby heter, ska tas bort under 2025.

Hansahälsan, som den här hållplatsen på Atlasgatan i Visby heter, ska tas bort under 2025.

Foto: Jenny Nilsson

Gotland2024-12-30 05:01

Den 15 juni nästa år, samma dag som sommartidtabellen börjar gälla, kommer åtta busshållplatser på Gotland att tas bort. Ett beslut som togs av tekniska nämnden i december, på förslag av teknikförvaltningen.

Enligt beslutet har två av de åtta hållplatserna brister som kopplas till trafiksäkerhet, samtidigt som det saknas lämpliga platser i närområdet att flytta dem till. Sju av de åtta hållplatserna anses påverka kollektivtrafikens framkomlighet, vilket innebär längre restider när bussen exempelvis måste ta en omväg för att trafikera dem.

I andra fall kan det handla att hållplatsen ligger mycket nära andra hållplatser på linjen, vilket bidrar till att det blir svårare att hålla tidtabellen.

I kombination med detta finns en ekonomisk vinst i att ta bort hållplatserna eftersom det annars hade krävts investeringar framöver för att göra de säkrare och mer tillgängliga.

undefined
Hållplatsen Hansahälsan trafikeras av linje 1 och Ringlinje A i kollektivtrafikens stadslinjenät.

Här är listan på de hållplatser som försvinner 2025, med en mer detaljerad förklaring (regionens bedömning) till varför de tas bort.

1. Hansahälsan, Visby (linje 1 och 5):

Hållplatsen ligger i en backe, vilket är olämpligt för trafiksäkerheten. På- och avstigning sker på gångbanor på vardera sidan av körbanan. Gångbanorna är för smala (cirka 1,3 meter) för att det ska gå att säkert gå av och på bussen med barnvagn, rullator eller rullstol.

Cirka 140 meter bort ligger hållplats Atlasgatan, som trafikeras av samma linjer, den ligger plant och är utrustad med väderskydd.

Hållplatsen hade i genomsnitt fyra påstigande per vardag år 2023, främst vuxna.

undefined
Hållplatsen Arla ligger på Lundbygatan. Den saknar hållplatsskylt och på- och avstigning sker i gräsytan på båda sidor om vägen.

2. Arla, Visby (linje 3):

Hållplatsen saknar hållplatsskylt och på- och avstigning sker i gräsytan på båda sidor om vägen. Vid snöfall är det svårt att snöröja hållplatsen på ett lämpligt sätt, och på sommaren behöver gräset klippas regelbundet. Gräsytorna längs Lundbygatan sköts som äng för att gynna den biologiska mångfalden, vilket innebär att gräset vid hållplatsen behöver klippas i en särskild insats.

Hållplatsen ligger cirka 200 meter från sina två närmaste hållplatser, Privab och Farmek, som trafikeras av samma linje (3).

Under hela 2023 registrerades endast 6 påstigningar på hållplatsen. Den har varit avsedd för arbetare på företagen i området, men av de som steg på hållplatsen år 2023 var fem av sex barn och ungdomar.

3. Lönnvägen, Visby (linje 11):

Hållplatsen ligger drygt 200 meter från närmaste hållplats, Industrigatan. Få personer använder hållplatsen, i genomsnitt en påstigande per dag (år 2023).

Förutom att linje 11 får en sämre framkomlighet av att hållplatserna på Follingboväg ligger tätt, finns ett enskilt intresse att ta hänsyn till. Fastighetsägaren till en av fastigheterna vid hållplatsen hörde under 2024 av sig till teknikförvaltningen med ett klagomål om väntande resenärer som gick eller satt på deras mur, vilket skadade den. Eftersom den allmänna nyttan av hållplatsen är låg bedömer förvaltningen att det finns skäl att ta hänsyn till det enskilda intresset, och ta bort den.

4. Myrungs, Linde (linje 12):

Tas bort av säkerhetsskäl. Vintern 2023/2024 körde bussen av vägen två gånger vid hållplatsen under halt väglag. Kurvan där hållplatsen ligger lutar nämligen på ett sätt som ökar risken för avåkningar. Det är inte fastställt i vilken mån bussarnas bromsande inför hållplatsen har bidragit till olyckorna, men en stor del av förarkåren känner obehag inför att angöra hållplatsen i södergående riktning.

Resandet från Myrungs ligger på i genomsnitt noll påstigande om dagen. Hållplatsen användes 83 gånger under hela året 2023, främst av vuxna resenärer.

5. Kustparken, Fårösund (linje 20):

Hållplatsen finns främst till för att betjäna folkhögskolan, men trafikeras endast på vissa turer. För att trafikera hållplatsen måste linje 20 köra en omväg, vilket ökar restiden och försvårar passningen till Fåröfärjan. Genom att ta bort hållplatsen sänks restiden på linje 20 med fem minuter.

Kustparken användes i genomsnitt av tre påstigande per vardag under 2023, främst vuxna.

undefined
Samtliga hållplatser som regionen vill ta bort har mycket låg standard. De har på sin höjd hållplatsskyltar, men vissa har inte ens det. Roma busstation (bilden) är inte en av hållplatserna som ska bort utan den har regionen investerat stora pengar i de senaste åren.

6. Fårösundsskolan (linje 20):

För att trafikera hållplatsen måste linje 20 köra en omväg. Genom att ta bort hållplatsen sänks restiden med fem minuter. Tillsammans med borttagning av hållplats Kustparken kan man förkorta restiden på linje 20 med tio minuter.

Hållplatsen ligger omkring 500 meter från huvudhållplatsen i Fårösund, Kronhagsvägen. Fårösundsskolan kan fortfarande trafikeras av bussar som kör skolskjuts.

Totalt gjordes 159 påstigningar på hållplatsen under 2023, varav 19 av barn och ungdomar.

7. Österby, Visby (linje 22):

Hållplatsen ligger på linje 22, men trafikeras inte för närvarande sedan justeringar på linjen gjorts för att minimera förseningar. 

Turen 103 trafikerade tidigare Österby men då få eller inga använde hållplatsen blev det en nödlösning att inte trafikera den för att säkerställa ankomst till Visby busstation i tid för anslutande bussar, främst stadstrafik. Körtiden kortas endast med cirka två minuter men då det handlar om turer i rusningstrafik gör det skillnad.

Österby har i genomsnitt noll påstigande per vardag. På hela året 2022 steg endast fem personer på bussen vid Österby. År 2019 var den siffran tolv personer, majoriteten barn och ungdomar. För att resa till och från stadsdelen Österby kan resenärer istället använda hållplatserna längs linje 3.

8. Väskinde skola (linje 62):

Hållplatsen trafikeras av en tur på morgonen och en tur på eftermiddagen av linje 62, och ligger i en vändslinga inne på skolgården. 

Under läsåret 2024/2025 planerar Trafikverket att hastighetssäkra passagen över väg 651 intill skolan. Passagen utformas också så att det blir lämpligt med en hållplats intill. Hållplatsen Väskinde har flyttats till den aktuella platsen, och när passagen är klar blir den en säker hållplats att använda. Förvaltningen bedömer att det då inte längre finns något skäl att låta linje 62 köra in och vända vid Väskinde skola. Eftersom den nya hållplatsen blir säker blir det ingen försämring för barnen.

Under 2023 hade hållplatsen 13 påstigande per vardag i genomsnitt, men endast omkring en tredjedel av dessa var barn och ungdomar.

FOTNOT: Bedömningarna under varje punkt/hållplats är teknikförvaltningens, men i vissa fall har de kortats. Här kan du ta del av skrivelsen i sin helhet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!