Den 16 januari tas Gotlands sjöräddningshelikopter från ön. Det är Sjöfartsverket som flyttar sin verksamhet från Visby till Kiruna, och det ända fram till den 17 april.
– Det har vi gjort varje år, utom under pandemin, för att sätta upp en bas i Kiruna och bibehålla vår förmåga under fjällförhållanden, säger Carl-Johan Malmberg, flygchef på Sjöfartsverket.
För Sverige som helhet är förflyttningen av helikoptern från Visby den bästa lösningen, menar han, även om beslutet innebär sämre förmåga kring Gotland.
– Det tar lite längre tid att få en helikopter till Gotland än om det står en där, säger Carl-Johan Malmberg och berättar att det kan handla om en timme längre vid en insats:
– Vi har inte personal och helikoptrar att bemanna mer än fem platser. På Gotland finns en väldigt hög beredskap att förstärka om det händer något, med helikoptern i Norrtälje, och den i Kristianstad som ofta är stationerad i Kalmar.
Men beslutet får kritik, från de egna leden. John Jonsson är ytbärgaren från Fårö som under tre månader nu kommer att tjänstgöra på en helikopter i Stockholmsområdet istället för i Visby.
– Jag är lokalpatriot och jag ser de larm vi har på vårarna som allvarliga, säger han och menar att det finns andra lösningar, som inte skulle drabba Gotland lika hårt.
Att Sjöfartsverket har ett fjällräddningsuppdrag menar John Jonsson är fel.
– Det ansvaret är polisens, säger han och berättar om en rad konsekvenser för säkerheten kring Gotland.
Sverige och Finland har bidragit till att fartyg från Nato regelbundet har kunnat patrullera Östersjön.
– Försvarsmakten har uttryckligen sagt att Visby ska prioriteras och hållas öppet. Senast i somras var det en amerikansk besättningsman som ramlade överbord från ett fartyg, där Visbyhelikoptern var med och sökte, säger John Jonsson.
Han pekar också på det samarbete som inletts med Region Gotland och öns sjukvård.
– Får vi ett medicinskt larm får vi med oss deras resurser ut, säger han och berättar att det kan handla om trafikolyckor eller någon som gått genom isen:
– Nu är varje träsk fruset och förra veckan övade vi i Gothemsåns strömmande vatten, om någon skulle trilla i där.
John Jonsson slår larm om faran i att beslutsfattare och myndigheter de senaste åren har vant sig vid att Sjöfartsverket regelbundet stänger Visbybasen.
– Det påverkar trovärdigheten. I det stora hela har vi för lite resurser, man har valt att driva frågan för lite politiskt sett.