Livsmedelshandeln slog alla rekord under pandemiåret

Med inställda resor och få restaurangbesök har gotlänningarna under 2020 spenderat miljontals kronor extra på att laga mat hemma. Flera butiker gör rekordvinster.

Foto: GA/GT

Gotland2021-03-04 07:07

De gotländska handlarna summerar ett turbulent år, för livsmedelsbranschen steg försäljningen kraftigt 2020. Willys i Visby ökade sin försäljning med 10 till 15 procent.

– Det känns fantastiskt och vi är tacksamma, men samtidigt väldigt ödmjuka, säger butikschef Annica Stenström och menar att det är svårt att glädja sig när andra branscher har det tufft.

Däremot tror och hoppas hon att trenden att allt fler lägger mer pengar på att laga sin egen mat ska hålla i sig flera år, på bekostnad av färdigmaten.

– Vi hoppas att intresset för att laga mat från grunden ska öka och att vi tar ett kliv tillbaka från slit och släng, säger hon och lyfter miljöaspekten.

Paul Dino Larsson, Ica Maxi i Visby, upplevde den största bunkringseffekt han varit med om den 12 mars, samma dag som de första covid-fallen blev kända.

– På en torsdag mitt i månaden ökade vi vår nettoförsäljning med nästan 1,4 miljoner och när dagen var slut stannade kassorna på 2,7 miljoner kronor.

Men påsken och närmare 90 procents bortfall i resande blev en rejäl tillbakagång. April och maj blev tuffa månader och vändningen kom inte förrän i början av juli. På grund av pandemin försenades också butikens ombyggnation.

Coop har nio butiker på Gotland som under 2019 tillsammans omsatte 550 miljoner kronor.

– Under 2020 är det en ökning på mellan 7 och 8 procent. Dagligvaruhandeln har en ökning som man aldrig sett tidigare, det är helt unikt, säger Carl-Johan Stålhammar, vd på Coop Gotland.

Men han har vänner i restaurangbranschen och menar att den ökade livsmedelsförsäljningen känns tudelad:

– Det är svårt att glädja sig när andra lider och restaurangerna inte har några gäster efter klockan 20.00.

Procentuellt ökar Coop sin försäljning mest i butikerna på landsbygden.

– Hemse, Lärbro, skuggat av Klintehamn, och Stora Coop i Visby, säger Carl-Johan Stålhammar.

Att det går bra även utanför Visby gör att Mattias Andersson, chef på Coop Slite, vågar satsa.

– Vi har byggt om. Allt är nytt, kylar, frysar, väggar och tak, säger han och berättar att han investerat 15 miljoner kronor i ombyggnaden.

Trots att fyra månader av 2020 påverkades av bygget ökade han omsättningen med 8 procent.

– Det är fler på Gotland och många jobbar härifrån från sina semesterhus. Man handlar mer och unnar sig mer mat när man inte kan resa utomlands eller gå på restaurang i samma utsträckning som tidigare.

Den ökade livsmedelsförsäljningen har bidragit till att flera av öns butiker har behövs anställa. Annica Stenström på Willys har nyanställt 20 under 2020.

– Vi har anställt 12 personer, varav 6 extra mot förut bara plockar onlineorder, säger Markus Wahlgren, butikschef på Stora Coop.

För andra butiker har den ökade försäljningen inneburit tryggade anställningar. Dag Hoffman, Ica Hoburgshallen, har haft personal i full sysselsättning trots pandemin.

– Vi ökar 8 till 10 procent, det är mycket på ett år och vi är jättenöjda, säger han.

I När drivs Ica-butiken Närbodi i en förening. 

– 2020 var ett fantastiskt år, ett av de bättre affären har gjort. Vi ökade omsättningen 1,5 miljoner kronor och stannade på 19 miljoner i omsättning, säger ordförande Sören Larsson.

Men det finns undantag. För Ica Torgkassen i Visby blev inställd Almedalsvecka och utebliven Medeltidsvecka kostsamma.

– Vi är beroende av besöksnäringen och tappade tvåsiffriga procent, säger handlaren Jimmy Hamstedt.

Fakta

Under 2020 landade dagligvaruindex, försäljning i butik och e-handel, på plus 7,6 procent för hela landet.

Försäljningen i fysisk butik landade för helåret 2020 på 5,2 procent.

E-handeln ökade kraftigt och landade på 94,5 procent upp.

Mest ökade e-handel med upphämtning i fysisk butik, plus 173 procent.

Under december 2020, inklusive julhandel, ökade e-handel med upphämtning i fysisk butik med nästan 350 procent.

Källa: Dagligvaruindex, Svensk Dagligvaruhandel, i samarbete med HUI Research.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!