Ljungqvist kräver ursäkt för påhopp

- Jag känner mig kränkt av Åke Svenssons uttalande att jag skulle sitta i knät på Gotlandsbolaget.

Foto: Sveds Signe Söderlund

Gotland2013-01-21 10:32

Det var i lördags som GA publicerade en artikel i papperstidningen och (i kortform) här på helagotland.se, där turerna kring färjetrafikupphandlingen gås igenom och där agerandet från det så kallade Gotlandsupproret sätts under lupp.
Bland annat poängteras det faktum att företrädarna för Gotlandsupproret under det senaste halvåret har haft täta kontakter med Gotlandsbolaget. Regionstyrelsens ordförande Åke Svensson (S) uttalar sig och menar att Gotlandsupprorets frontfigur Ted Ljungqvist "sitter i Eric D. Nilssons knä". Eric David Nilsson är veteran och styrelseledamot i Gotlandsbolaget.  

- För det första blev vi förvånade när vi läste artikeln. Förvånad men också kränkt känner jag mig, säger Ted Ljungqvist till helagotland.se på måndagsmorgonen.

Kräver en ursäkt

Att det just är Åke Svensson som fäller uttalandet förvärrar saken, menar Ljungqvist:
- Han är inte vem som helst, han är regionens främste politiske företrädare och då tycker jag att man har ett ansvar för hur man uttrycker sig. Han fortsätter:
- Jag kräver faktiskt en offentlig ursäkt från Åke Svensson.
Hela artikeln har fått Ted Ljungqvist på fötter. Han menar att det är ett felslut att Gotlandsupproret skulle samarbeta med rederibolaget, bara utifrån de kontakter och möten som har funnits mellan Gotlandsupprorets företrädare och Gotlandsbolaget.
- Alltså man får ju vara försiktig med ord här, att jag kontaktar och kommunicerar med alla parter betyder inte att vi samarbetar med alla parter. Gotlandsupproret har inga egna intressen i det här, vi tänker inte starta trafik mellan Gotland och fastlandet utan har bara intresset att det ska bli så bra som möjligt för gotlänningarna.

Gjorde som ministern sa

Enligt Ted Ljungqvist hamnade situationen i ett nytt läge i oktober, efter att regionledningen informerade om att det fanns ett kompromissförslag i trafikavtalsförhandlingarna om att släppa på 28-knopskravet på somamrtrafiken men behålla det för bastrafiken.
- Då tänkte vi i Gotlandsupproret: ja men då kan vi ju ta upp det för diskussion redan under nuvarande trafikperiod. Och då är det ju Gotlandsbolaget vi måste prata med - de har ju trafiken i fyra år till.
Ted Ljungqvst fortsätter:
- Dessutom var det vad infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd uppmanade oss att göra efter vårt möte med henne: ta kontakt med Gotlandsbolaget sa hon, och det var det vi gjorde.

Läs mer: Ted Ljungqvists öppna brev till Åke Svensson >>

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!