- Lotteriet lever på att ge skuldkänslor, säger bland annat Ronnie G Lundin på Gotlands Folkblad.
Debatten kring Postkodlotteriet tog förnyad fart när det i höstas avslöjades att man mörkat kring vd:n Niclas Kjellström Matsekes lön.
Året innan hade han inklusive bonus kvitterat ut 5,7 miljoner kronor, vilket väckt kritik, men 2009 tjänade han enligt företaget "bara" 2,7 miljoner kronor.
Vd-lönen väcker ilska
En granskning av Dagens Industri visade dock att siffran inte var korrekt, utan att vd:n i själva verket hade tjänat 50 000 kronor mer 2009 än 2008.
Vd-lönen är ett av skälen till att lottköpare offentligt gått ut och kritiserat lotteriet. På insändarsidor och debattforum på nätet skriver spelare att de känner sig lurade. De vill att pengarna ska gå till välgörenhet, inte till vd-löner.
Marknadsföringen är det också många som ondgör sig över. Dels mängden utskick och dels hur man går till väga. Genom att skicka reklamen i adresserade brev i stället för som direktreklam tvingas även de som inte vill ha reklam att få breven i sin låda.
Aggressivt
Företaget har fällts i Marknadsdomstolen och anmälningarna till Konsumentverket för den aggressiva marknadsföringen är många (cirka 100 sedan 2007).
Ronnie G Lundin ogillar också den skuldkänsla lotteriet förmedlar när de skriver: "tänk om ditt postnummer dras... och du har ingen lott".
- Det kan man kalla negativ marknadsföring, menar han.
För lite
Han tycker också att för liten del av intäkterna går till välgörenhet.
Och det är en uppfattning som delas av många.
Bland annat har lotteriet, enligt Svenska Dagbladet, kritiserats av Charity Rating, en intresseorganisation för givare, som i en rapport har jämfört Postkodlotteriets kostnader med andra lotteri- och spelbolag. Rapporten visar att Postkodlotteriets driftskostnader är 83 procent högre än genomsnittet.
27 procent
Andelen pengar som går till välgörenhet har dock ökat under senare år. Från att länge ha legat på 20 procent höjdes målet till 22,5 2008 och 2009. Under 2010 avsattes enligt Postkodlotteriets hemsida 27 procent av intäkterna till välgörenhet.
Men Postkodlotteriets motsvarighet i Holland delar ut 50 procent av sina intäkter till välgörenhet.