LRF kräver minst samma kapacitet på nya färjetrafiken

Säkerställ i samband med förestående upphandling av färjetrafiken minst samma nivå beträffande kapaciteten samt anpassa avgångstiderna så att de passar det gotländska näringslivet.
Stödet till Gotlandstrafiken bör särskiljas från övriga infrastrukturinsatser i landet och ett långsiktigt finansieringssystem skapas.
Det är några av de huvudkrav som LRF Gotland ställer till regeringen angående färjetrafiken.

Gotland2006-02-03 06:00
Skrivelsen är ställd till nyligen Gotlandsgästande infrastrukturminister Ulrica Messing. LRF Gotland vill också att regeringen inleder utarbetandet av alternativa finansieringsformer som kan ersätta ett eventuellt borttagande av det av staten beslutade Gotlandstillägget. Vidta bör regeringen snarast vidta åtgärder som innebär att merkostnaderna i form av speditionsföretagens påslag om ca 25 procent kan avvecklas.
Avslutningsvis önskar LRF via ordföranden Peter Olsson att regeringen ser färjetrafiken som en grundläggande regionalpolitisk satsning för att skapa sysselsättning och förbättrade levnadsvillkor och ökad välfärd på Gotland.
I sin bifogade argumentering menar LRF bland annat att Rikstrafikens stödavvägningar mellan olika kommunikationssystem i landet skapar en stor osäkerhet kring vilka resurser som finns tillgängliga för Gotlandstrafiken.
LRF framhåller också att färjornas avgångstider och hastighet har utomordentligt stor betydelse för att livsmedelsindustrin kan utnyttja hela dagarna för produktion och sedan få dagsproduktionerna levererade vid fastlandsdestinationerna vid samma tidpunkt som konkurrerande leverantörer utanför Gotland kan ha sina produkter på plats.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om