Det uppger LRF i ett pressmeddelande.
Projektet ska pågå i två och ett halvt år och under devisen "Med smak av Gotland" är målet att skapa ett regionalt koncept.
- Det är bara genom framgång med det Gotländska hos konsumenterna som vi kan skapa ett mervärde som ska gynna både slakteriet och producenterna säger Thomas Östlund, VD för Gotlands Slagteri AB.
Också LRF:s ordförande på Gotland, Anna Törnfelt, är nöjd.
- Det är oerhört viktigt att vi blir duktiga på Gotländskt kött i butiker och restauranger på Gotland. Besökarna på ön kan bli våra bästa ambassadörer. Jag har sagt det tidigare och jag upprepar det. Det här arbetet ska märkas på den Gotländska landsbygden de närmaste åren säger Anna Törnfelt, ordförande för LRF.
En av de blivande processledarna, Eva Enström, är nyfiken:
- Det här är väldigt roligt och intressant. Jag känner när vi arbetar med det här att vi kan återfå en del framtidstro och vara med och forma vår framtid som köttproducenter. Det har annars varit ont om det i just min bransch.
- Nu är det upp till oss processledare att hjälpa till och driva utvecklings- och utbildningsfrågor bland alla djurproducenter på Gotland, inte bara gris, säger Eva Enström.