Man påpekar i ett brev till Vägverket att många hastighetsbegränsningar känns omotiverade, då främst på sudret. LRF Gotland menar att det är viktigt att bedömningsgrunder och villkor för vilken hastighetsbegränsning som sätts är sådan att den får trafikanternas acceptans.
Man skriver också att ”med bra vägar i hela landet finns det goda förutsättningar för lönsamma landsbygdsföretag och boende på landsbygden”. Man påpekar att mitträcken och andra åtgärder som främjar trafiksäkerheten är bra, men för att åtgärderna skall bli bra kräver LRF på Gotland att jord- och skogsbruk och övrigt näringsliv kommer in i processen på ett tidigt stadium.
LRF anser att det är viktigt, att då kommunala och statliga vägar byggs om, skall man ta kontakt med lantbrukare på orten för samråd. På så sätt kan man anpassa farthinder, avsmalningar och vägräcken till breda maskiner. Man tycker också att man skall se över möjligheten till göra fler parkeringsfickor så att långsamtgående fordon kan släppa förbi trafiken vid köbildningar.
Vidare skriver man att ”det är viktigt att arbetet med trafiksäkerhetsförbättringar och hastighetsbegränsningar av vägnätet sker i samförstånd så en acceptans för nya regler finns och att samråd sker centralt med berörda parter så att samma kriterier gäller hela landet”.
Förbundet avslutar sitt brev med att ”under våren 2008 påbörjade Vägverket, i samarbete med länsstyrelsen och kommunen, en inventering av de stora länsvägarna på Gotland. LRF Gotland anser det viktigt att hänsyn tas till lantbrukets intressen vid en översyn av vägnätet”. Allra sist kräver Gotlands lantbrukare, med LRF-ordförande Peter Olsson i spetsen, att Gotland får större tilldelning för investeringar i ökad trafiksäkerhet.