Lugnet före stormen

Det är veckan efter midsommar och turistsäsongen står för dörren. I Visby gästhamn finns dryga 50-talet segel- och motorbåtar. Om bara några dagar kommer uppskattningsvis 200 båtar att ligga och skvalpa i hamnbassängen.
Det tyska paret Helga och Dieter Laschner gjorde ett strandhugg i Visby under sin fyra månader långa båtresa. Medan regnet öste ner kurade de på båten Orca, tillsammans med den sjövana vovven Tina.

Gotland2003-06-25 04:00
Äkta paret Helga och Dieter Laschner startade hemifrån tyska Emden den 9 maj. De hade hunnit med flera stopp längs den tyska kusten, Bornholm, Öland, Simrishamn och Kalmar, innan de angjorde kajen i Visby gästhamn i söndags.
De hann med att titta på ringmuren, domkyrkan och ruinerna innan regnet kom.
Gårdagen tänkte de ägna åt tvätt i serviceanläggningen, arbete med båten och att rasta hunden Tina.
Tina brukade tillbringa merparten av seglatsen sovandes, berättade Helga, men när de närmade sig land blev det full fart på henne. Några egentliga rastningsmöjligheter finns ju inte ombord på en båt, men frågan om Tinas toalettbestyr fick snabbt sitt svar när Dieter visade en kattlåda modell stor, som de stuvat in under matbordet.
Dessutom hade hon en alldeles egen liten flytväst som hängde lätt åtkomlig i den övre hytten.
Planen, berättade Maria leende, var att stanna ute med båten till slutet av september. Efter Visby väntar Fårösund, sedan ska de vidare norrut, till Åland och Stockholm.
­ Vi bor nästan på båten. Det här är vårt liv.
Dieter gick i pension för ett par år sedan och i dagsläget arbetar ingen av dem. Hela sommarsäsongen tillbringas på båten och havet, medan vintrarna ägnas åt att drömma om och planera nästa resa hemifrån huset i Emden.
Visst kostar det, menade de båda ­ allra helst här i Visby!
­ Jag har aldrig varit med om en dyrare hamn, konstaterade Dieter.
De får betala 220 kronor per dygn för båten. Normalt kostar det kring 150 kronor och på Öland betalade de bara 100, sade Dieter, som menade att det var tur att de hade en egen vinddriven generator, så de slapp kostnaden för el.
<span class=MR>Kvartett från Oxelösund</span>
Båtkvartetten Maria Karlsson, Jan Costelius och Annika och Göran Nilsson från Oxelösund hade tillbringat två dagar i Visby. Den regniga gårdagen ägnades åt att fylla på färskvatten, vilket ingår i hamnavgiften.
Eftermiddagen var inplanerad för färd söderöver med hyrbil. Hoburgen är ett måste, menade Maria, som besökt ett annat "måste" ­ Fårö ­ under måndagen.
Att regnet fullkomligen öste ner gjorde inte så mycket, tyckte hon.
­Man kan ju inte göra något åt det, så då kopplar man av i stället. Man läser, spelar kort och spel och tar det lugn. Regn ger tid för rekreation, och det är väl egentligen därför man är ute på sjön.
På onsdagen skulle de lämna Visby och styra stäven mot Bornholm.
­Om det inte ligger olja kvar där efter utsläppet, det vill säga. Det vill man inte ha på båten, för då får man vaxa om den helt och hållet.
Skit i vattnet, det fanns det även i gästhamnen.
­Jag har aldrig varit med om värre! Folk kastar allt i vattnet! konstaterade Maria, som i övrigt tyckte att Visby gästhamn var klart trevlig och att det centrala läget gav extra pluspoäng.
<span class=MR>Sista-minuten</span>
Stockholmarna Daniel Repfennige och Fredrik Gadman höll på med sista minuten-förberedelser inför avfärden från Visby gästhamn. Daniel valde att diska ur morgongröten i hamnbassängen och menade att "sjölivet härdar magen". Morgontoalett och resten av disken hade de gjort i gästanläggningen, som de ansåg att gärna hade kunnat vara lite fräschare.
­Hamnen är ju häftig för att den ligger i Visby, men serviceanläggningen är lite halvsjavig, tyckte Fredrik, som också konstaterade att hamnavgiften var ovanligt hög.
­Det är ju Visby, så de kan ta hur mycket betalt de vill.
­Oj, det är tvärtemot vad vi brukar höra! säger Bosse Gustafsson, ansvarig för Visby gäst -
hamn, när GA berättar om båtgästernas synpunkter.
Visby gästhamn har plats för runt 250 båtar och i serviceanläggningen finns tvättstugor, duschar, toaletter, kök, lekplats och bad. Receptionen lånar dessutom ut strykjärn, hårtork och dagstidningar.
I dagsläget är anläggningen bemannad 08.00-20.00, men från och med 1 juli utökas bemanningen till en timme tidigare respektive senare.
­Anläggningen byggdes 1999 och då blev vi utmärkta till Sveriges bästa gästhamn ­jag tror knappast anläggningen chanserat så pass. Båtgästerna får koder till speciella toaletter och dem kommer de åt dygnet runt. Vi har också fyra allmänna toaletter som vem som helst kan gå in på, och de är inte speciellt fräscha hur ofta man än städar. Kanske de missat kod-toaletterna och gått in på de allmänna? Kritiken känns onyanserad.
Vem ansvarar för vattnet i hamnbassängen?
­Klockan elva varje dag går Glassmagasinet och plockar upp skräp efter sina kunder. Sedan går vi en runda och plockar bryggorna och allt vi når med i håv i vattnet. Det blir ungefär en skottkärra per dag. Är det tokdrag i Visby blir det mer. Nu har det varit sydvästliga vindar också, vilket gör att all bråte blåser in bakom Graceland.
<span class=MR>Under 12 meter</span>
Merparten av båtarna som besöker Visby gästhamn, runt 90 procent, är under 12 meter och kostar 170 kronor per dygn. Båtar mellan 12-18 meter kostar 220 kronor, båtar upp till 24 meter 265 kronor och så vidare.
Flera tyckte Visby gästhamn var dyr i jämförelse med andra svenska hamnar.
­Visst är vi bland Sveriges 10-15 dyraste gästhamnar, men vi har Sveriges bästa läge och en väldigt fin service, så det ska vi vara. Både vi och kommunen har tittat på hamnavgifterna och kollat var de kan ligga.
Visby gästhamn ägs av Gotlands kommun men arrenderas och drivs av Kneippbyn AB.
Diskbalja. Sjöfåglarna vädrade frukost när stockholmaren Daniel Repfennige diskade ur morgongröten i Visbys hamnbassäng.
Vattenliv. I hällande regn ägnade sig Maria Karlsson och Annika Nilsson från Oxelösund åt att fylla på båtens färskvattenförråd.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!