Det var tredje gången som Gotlänningens Tryckeri AB ordnade en mediedag. Den lockade ett 50-tal personer, främst politiker, tjänstemän och journalister.
Journalisten Ylva Carlqvist Warnborg, som fick Gotlänningens första stipendium för att studera om mediebevakningen på öar är speciell och om medborgarnas relation till medier blir starkare på en ö, berättade om vad hon kommit fram till.
Hon har jämfört mediesituationen på Gotland med 57 000 invånare med den på Åland som är en självständig del av Finland och har 28 000 invånare fördelade på 16 kommuner och med Island som är en egen nation med 320 000 invånare.
- Jag är medveten om att det är som att jämföra äpplen med päron, men gemensamt för dessa tre öar är att de bjuder på lokaljournalistik i kubik. Tidningar, radio och tv har en närhet till sina läsare, lyssnare och tittare. Här syns och hörs man i debatten, även om det ibland blir lite av navelskådande, säger hon.
Medielandskapet på Gotland är inte unikt, men det blir utan tvekan bättre journalistik om det finns konkurrens, menar hon.
Utifrån hennes rapport ledde Tommy Wahlgren en debatt med landshövding Cecilia Schedin Seidegård, regiondirektör Bo Dahllöf och publiken.
Den övervägande åsikten var att det är bra med konkurrens och att medietätheten gör att det blir en närmare granskning av den skattefinansierade offentliga verksamheten. Plus att lokala medier ska vara så lokala som möjligt i sin bevakning.
- Länsstyrelsen och Region Gotland blir ordentligt grävda i, medan stora företag som Cementa och Payex inte granskas på samma sätt, konstaterade landshövdingen.
Bo Dahllöf tycker att gotländska medier är bra på att skilja på sak och person, men att människor i regionen ändå kan känna sig uthängda.
En åsikt som framfördes från flera håll var att de nyheter som skrivs oftare borde sättas i förhållande till hur det är i andra kommuner eller län samt att det oftare är människors känsla i en fråga än fakta som presenteras.