Lyxiga båtar och nödbostäder
CMI Composite. Så heter det företag som vill ta över Nimbus lokaler i Visby och där tillverka bland annat de hus som GT kunde berätta om i gårdagens tidning.- Det stämmer att TPI Housing är en tänkbar kund. Men vi vill också tillverka båtar och andra produkter i kompositmaterial, säger Håkan Södergren, som har en stor del i CMI.- Om planerna går i lås kan det bli flera hundra anställda om några år.
Men planerna är i själva verket mycket större än så.
TPI Housing är nämligen bara en av flera intressenter bakom bolaget CMI Composite som förhandlar med Nimbus om ett övertagande.
- TPI Housing blir en mindre delägare. De blir ett av våra ben på industrisidan, säger Håkan Södergren, erfaren båtkonstruktör och enligt honom själv den drivande kraften bakom CMI Composite.
- Det är ett nybildat bolag som förhandlar om att ta över lokalerna och kunnandet här och tillverka åt en rad andra företag, berättar Håkan Södergren.
"Havets Rolls Royce"
Bland dem nämner han den exklusiva båttillverkaren J-Craft, kanske Nimbus självt, och så hans egna bolag som ritat bland annat en ny motorbåt som kallas Ecoboat.
- Det är en ny produkt. Över huvud taget blir det mycket miljötänk.
J-Craft har tillverkats i Visby tidigare, bland annat levererades en båt till svenske kungen. Men den båt som ska tillverkas nu är helt ny.
- Det enda som är gemensamt är namnet. Det köptes av ett företag som är London- och Monacobaserat, och den nya båten är en 40-fotare som är otroligt exklusiv, en "havets Rolls-Royce", säger Håkan Södergren.
Men det stannar inte där.
- Vi har kontakt med andra företag med produkter av komposit, som vindkraftsvingar och tankar. Det finns stora resurser på kompositsidan i fabriken och de går att bygga ut ytterligare.
"Kunnandet finns här"
Vad är det som gör att ni tror att ni kan bygga "havets Rolls-Royce" i Visby?
- Kunnandet finns här. Det har gjorts här tidigare. Det är en oerhört bra fabrik, väl inarbetad och med kunnigt folk - den kanske bästa i landet.
Hur många räknar ni med att kunna sysselsätta?
- Vi planerar att starta med 50-60 anställda. Det kan bli hundratals om några år - om planerna går i lås. Då ska alla som är anställda nu kunna vara tillbaka.
Och hur nära är planerna att gå i lås?
- Nyheten kom före sanningen. Men det här kommer att hända, det är jag alldeles övertygad om.
Driver företaget HSYD (Håkan Södergren Yacht Design) sedan 1972.
Har konstruerat cirka 250 båtar under en drygt 35-årig karriär, allt från små tävlingssegelbåtar och motorbåtar som Uttern och Flipper till havskappseglarna Supernova, Swedestar 370 och 90-fots lyxseglaren Rivolta 90.
Har tidigare samarbetat med såväl Shipman som Albin Marin och känner fabriken i Visby sedan många år.
Källor: Håkan Södergren, yachtsodergren.com och NE
Har konstruerat cirka 250 båtar under en drygt 35-årig karriär, allt från små tävlingssegelbåtar och motorbåtar som Uttern och Flipper till havskappseglarna Supernova, Swedestar 370 och 90-fots lyxseglaren Rivolta 90.
Har tidigare samarbetat med såväl Shipman som Albin Marin och känner fabriken i Visby sedan många år.
Källor: Håkan Södergren, yachtsodergren.com och NE
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!