M/s Visby klarar tidtabellen trots snöpligt varvsvisit på jungfruturen

Tidtabellen ser ut att hålla för Gotlandsbolagets nya flaggskepp m/s Visby, snabbfärjan som just nu gör ett mellanspel i tyska Hamburg för reparation. Den 24 mars sätts hon i trafik, innan dess ska både felet på stabilsatorer åtgärdats och fartyget ha rustats för trafiken.

Gotland2003-02-26 04:00
Det var under provningarna nyligen som man uppmärksammade ett fel på stabilisatorerna, de vingliknande fenor i skrovet som fälls ut i samband med grov sjö för att stabilisera fartygets rörelser.
­ Man hade ganska hårt väder i Biscaya förra veckan och det var då som det här uppmärksammades, säger rederiets vd Jan-Erik Rosengren till GA.
­ Och då passade vi på att få felet reparerat i Hamburg på Blohm+Voss Gmbh, varvet låg ju ändå på vägen mot Gotland.
Färjan (som är på väg från varvet i Kina till Gotland) undersöktes i går, bland annat för att man ska se om det går att göra reparationerna med fartyget kvar i sjön eller om det krävs en mer tidsödande inasats i torrdocka.
Jan-Erik Rosengren tror inte att reparationerna ska försena fartyget så mycket att det äventyrar trafikstarten den 24 mars.
När m/s Visby väl är på plats i hemmahamnen vidtar säkerhetsövningar ledda av sjöfartsinspektionen. Bemanningsfrågan ska sedan definitivt avgöras och under veckorna i hamn, ska fartyget rustas och göras redo att ta emot gods och passagerare.
Besättningen ombord har rapporterat att fartyget uppfört sig mycket gott i sjön och att man även i övrigt, varit mycket tillfreds med nytillskottet så här långt.
Felet på stabilisatorerna har inte med fartygets sjösäkerhet att göra.
Stabiliseringen görs enbart för att öka komforten ombord, d v s minska krängningarna.
Den andra färjan färdigställs just nu på varvet i Guangzhou i Kina och sätts försenad in i trafik under hösten.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om