M/S Visby blir kvar i hamn vid strejk i påsk
Strejk väntar i färjetrafiken till och från Gotland från skärtorsdagen. Sjöbefälsförbundet säger nej till medlarnas bud om ett nytt pensionsavtal. M/S Visby är ett av 30 fartyg som varslas om stridsåtgärder i konflikten
Foto: Henrik Radhe
För att minimera effekterna av en eventuell strejk är planen att sätta in snabbfärjorna i trafik, utöver ordinarie turlista.
- De börjar normalt sin segelsäsong vid påsk och Gotlandia II, är med i turlistan. Bara M/S Visbys besättning berörs. Alla övriga jobbar som vanligt, förklarar han.
M/S Visby, SF 1500, tar 1 500 passagerare och 500 personbilar. I påskhelgen skulle fartyget både gå i ordinarie trafik och med extraturer mellan Visby, Nynäshamn och Oskarshamn.
Stridsåtgärderna innebär att alla befälhavare, styrmän, tekniska chefer och övriga maskinbefäl i tjänst, lägger ned arbetet när stridsåtgärderna träder i kraft vid midnatt den 1 april,
Blockad
Samtliga arbetsuppgifter som de normalt utför sätts samtidig i blockad och varslet omfattar också blockad mot befattningstillträde av befälhavare, styrmän, tekniska chefer och övrigt maskinbefäl på de 30 fartygen.
Det konflikten handlar om gäller pensionsåldern. Sjöbefälsfacken säger nej till Sjöfartens arbetsgivareförbund, Sarf, och avvisar Medlingsinstitutets förslag till nytt pensionsavtal för befälen. Enligt förslaget ska rätten att gå i tidigare pension gälla från 62 års ålder i stället för 60 år.
- Läget är oförändrat, facken säger nej och parterna står långt från varandra. Frågan om ett nytt pensionsavtal är inte förhandlad och det väcker facklig ilska.
Det konstaterar Benkt Lundgren på telefon från fackförbundet Ledarna på tisdagskvällen.
- Eftersom det inte kompenseras på något sätt, är det en ensidig försämring. Det räcker för att förbunden ska säga nej till förslaget. Därmed finns inget gällande pensionsavtal och förbundens strejkvarsel mot 30 passagerarfartyg ligger fast, konstaterar Sjöbefälsfacken.
GA har, utan framgång sökt Sjöbefälsförbundets styrelseordförande Örjan Liljeroth från Sanda för en kommentar. Liljeroth har för övrigt tidigare tjänstgjort som teknisk chef på M/S Visby.
Sjöfartens arbetsgivareförbund (Sarf) sade den 30 september 2009 upp pensionsavtalet med befälsorganisationerna Sfbf och Sbf och därmed anslutningen till det centrala pensionsavtalet mellan Svenskt näringsliv och PTK.
Den 1 april 2010 löper avtalet ut och sjöbefälen riskerar att stå utan avtalspension.
Det gamla pensionssystemet, ITP-sjöplanen som gällt sedan 1969, har gett rätt till förtida pension från 60 års ålder.
Befälskåren avstod då från tre procent av 1969 års löneutrymme och redarna garanterade att finansiera planen.
Källa: Sjöbefälsförbundet
Den 1 april 2010 löper avtalet ut och sjöbefälen riskerar att stå utan avtalspension.
Det gamla pensionssystemet, ITP-sjöplanen som gällt sedan 1969, har gett rätt till förtida pension från 60 års ålder.
Befälskåren avstod då från tre procent av 1969 års löneutrymme och redarna garanterade att finansiera planen.
Källa: Sjöbefälsförbundet
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!