Magi ska sälja Gotland

Drygt 100 människor har varit involverade i arbetet att ta fram ett allmängiltigt varumärke för Gotland. Idag presenterade den konsultledda gruppen sitt förslag.

Gotland2008-01-22 18:55

"Gotland - den magiska ön".

Det är vad som kommer att stå på allehanda marknadsföringsplanscher framöver. Det är nämligen så varumärket Gotland uttrycks i kortform.
Idag fick kommunstyrelsen på Gotland en presentation av hur Gotland ska marknadsföras i framtiden, som besöksö, bostadsö och etableringsplats för företag. Under handledning av kommunikationskonsulten Johan Graffman, från Uppsala, har en utvald skara representanter från kommunledning och näringsliv analyserat och diskuterat fram en "varumärkesplattform", som ska uttrycka vad det är som Gotland har i jämförelse med alla andra destinationer eller etableringsorter.
Arbetet tog sin början i augusti, efter att kommunfullmäktige fattat beslut om satsningen. Det övergripande målet är att locka hit fler invånare och fler företag.

Och den framkokta sentensen i varumärket är alltså att Gotland är magiskt.

- Magiskt är bättre än exotiskt och annorlunda. De begreppen är för slitna, sa Johan Graffman under en presskonferens på tisdagskvällen.

- Det är magiskt att bo på Gotland och det är något magiskt med detta att över huvud taget besöka en ö i havet, fyllde Destination Gotlands marknadschef Per Erling Evensen i.

Båda betonade att varumärket handlar om mer än en lek med ord.
Det grundas på en noggrann uppsamling av olika värden som över hundra tillfrågade näringsidkare och andra på Gotland har bidragit med, och som sedan har diskuterats och kokats ned till sammanlagt fem "kärnvärden" som tillsammans sammanfattar vad Gotland står för.
De fem kärnvärdena är:

Magisk

Livskraft

Livslust

Kreativitet

Nära

Känslan av att befinna sig på en ö ute i havet är vad som ska tas tillvara i all kommunikation, och som ska knyta samman de fem kärnvärdena, menar gruppen.

I begreppet magisk ryms att Gotland ska marknadsföras för sina naturvärden, och att det finns ett slags magisk "ökraft" hos människor som lever på en ö.

Med livskraft ska vi associera till det som växer ur jorden, i det gotländska och strävsamma jordbruket. Livslust antyder egenskaper hos gotlänningen i gemen, kreativitet är vad näringslivet vill ha i en etableringsmiljö men som också kännetecknar till exempel konst- och designutövare.

En sammamfattande vision för det interna arbetet att marknadsföra Gotland lyder:

"Gotland är Östersjöregionens mest kreativa och magiska plats, präglad av närhet, hållbar tillväxt och fylld av livslust".

Nu återstår för kommunstyrelsen och sedan kommunfullmäktige att fatta beslut om att ställa sig bakom varumärkesplattformen, och att sedan - vilket är det svåraste menar Johan Graffman - få alla gotlänningar att göra varumärket och visionen till sin.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!