Magiska Gotland vill blåsa liv i hösten

- Kom och upplev hur det blåser utav helvete på hösten.Med de orden gav Tommy Wahlgren ett exempel på hur Det magiska Gotland kan marknadsföras. Han höll i det första lanseringsmötet om varumärket Gotland.

- Det är underbart att hitta ett begrepp som engagerar, sa konsulten Johan Graffman om varumärket Det magiska Gotland.

- Det är underbart att hitta ett begrepp som engagerar, sa konsulten Johan Graffman om varumärket Det magiska Gotland.

Foto: Tommy Söderlund

Gotland2008-04-08 04:00
Idag är alla överens om att Gotland är känt för sommar, sol och bad.
"Men vad gör ni på vintern", är den klassiska frågan.

Dra åt samma håll
På måndagskvällen hölls det första lanseringsmötet på mellersta Gotland och ett hundratal gotlänningar hade samlats i Roma sockersilo. Johan Graffman heter konsulten som lett arbetet med att ta fram ett varumärke. Han påpekade att det är viktigt att alla drar åt samma håll och att man enas kring ett namn. Han citerade Tage Danielsson:
- Ni får gärna kalla en stol för falukorv, bara ni är överens om det.
Det är det som lanseringsmötena går ut på. Att få folk att nappa på de kärnvärden som tagits fram:
Kreativitet, Livslust, Närhet, Livskraft och Magiskt.
- Det är ju snudd på Harry Potter, kommenterade Tommy Wahlgren och påminde om att den lokala debatten kring "det magiska" var intensivt.

Grepp som engagerar
Johan Graffman såg inget bekymmer i det.
- Det är ju underbart att vi hittat ett begrepp som engagerar.
Nu räcker det inte med att vara överens om kärnvärdena. Det fanns profilbärare att fundera kring också:
Ö, hav, kust och natur
Världsarv, Visby, kulturarv
"Almedalsveckan"
Kreativ energi, inspirerande miljö och skapande människor
Mat, design och möten
Kreativ energi, inspirerande miljö och skapande människor
Under kvällen kunde deltagarna i grupperna när som helst skicka in frågor till en datasamordnare. En fråga var:
- Ska Stockholmsveckan vara profilbärare?
Kommunalrådet Eva Nypelius svarade:
- Även om det inte är ett arrangemang som Almedalsveckan, så drar de ju faktiskt hit ungdomar.

Attraktionskraft
Varumärket ska skapa stor attraktionskraft. Arbetet går ut på att få alla gotlänningar engagerade i arbetet med att sprida Den magiska ön. Därför hade mötet lagts upp så att deltagarna fick vara aktiva. Med hjälp av datorer fick man gruppvis svara på olika frågor som sedan sammanställdes och genast kunde delges alla i lokalen. Samma sak gällde förslag som grupperna kom med:
*Inför 60-gräns på våra vägar, som aprilskämtet.
*Våga tänka nytt, göra tvärtom
*Bygg attraktivt och kustnära boende
...var några förslag.
Johan Hellström på Fabriken i Furillen tyckte Gotlands turistförening kunde slänga ut de gamla bildstenarna och göra en utställning om alla modebilder som tagits på ön och publicerats i världens ledade modetidningar. Där fick turistchef Anders Murat något med sig hem.
Satsa mer på de yngre, visa vad som finns här, var ytterligare ett förslag som många gillade.
Egentligen är det inga speciella organisationer, företag eller politiker som ska hjälpa till att lansera Gotland. Alla gotlänningar ska lämna ett varumärkeslöfte.

Händerna i lummorna
- Alla måste leva upp till att Gotland är en magisk ö, sa Per Erling Evensen från Destination Gotland och ger ett exempel på hur var och en kan bidra till en bra upplevelse av ön.
- Det var en resenär som mött tre människor på sin resa hit. Det var en i Nynäshamnsterminalen, personal på båten och på land mötte han en gatsopare som sa: "Du letar förstås efter någonstans att äta frukost". Alla var hjälpsamma.
Ett postitivt bemötande betyder mycket.
- Vi måste sluta gnälla och inte ha händerna i byxlummorna utan börja berömma varandra istället, föreslog Tommy Wahlgren.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!