Majblommepremiär
Intresset bland skoleleverna är stort när det gäller att sälja majblommor. Förutom att försäljningen ger ett litet klirr i den egna kassan så går pengarna till att belysa och bekämpa barnfattigdomen i Sverige på kort och lång sikt.
Foto:
Behållningen går till att belysa och bekämpa barnfattigdomen i Sverige på kort och lång sikt.
Majblommans riksförbund räknar med att det är en kvarts miljon barn som lever i fattiga familjer där brist på pengar skapar en ständig oro för barnen. Behållningen av majblommeförsäljningen ska alltså gå till dessa barn som har det besvärligt på grund av sjukdom, funktionshinder eller social situation.
Nytt för i år är ett företagskoncept. Idén är att ett företag bjuder in barn så att personal och kunder kan ge bidrag genom att köpa majblomman. Bland de företag som kommer att vara med i insamlingskampanjen hör bland andra: Swedbank, Kappahl, Stena Line och SCA.
I fjol gav majblommeförsäljningen i landet hela 46 miljoner kronor.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!