Målet är en väntetid på under fem minuter
- Äntligen. Ordet användes flera gånger i går, då Apoteket Liljan på Öster i Visby åter kunde ta emot kunder i ordinarie lokaler efter att under tre månader ha varit inhyst i en "skrubb" på 40 kvadratmeter med ingång från Gallerian.
Den största förändringen för det nya Liljan, är att utrymmet för receptfri försäljning har blivit fyra gånger större än tidigare.
En av anledningarna till att man disponerat om ytan i samband med uppfräschningen, är att det blivit allt för trångt sommartid.
- Vi har haft upp till 1 200 kunder som handlat receptfritt under en dag, säger Liljan-chefen Helena Jönsson.
Mera plats för exponering av varor och mera plats för kunderna är alltså påtagliga förändringar. Kanske kan kunder med recept hoppas på kortare väntetider också.
- Vårt mål är att väntetiden skall vara högst 5 minuter för 80 procent av receptkunderna, säger Helena Jönsson.
Det finns fem mottagningskanaler för mottagande av receptkunder. En nyhet är att en av dessa kanaler genom en skjutvägg kan skiljas från övrigt utrymme så att apotekspersonal och kund skall kunna samtala utan att bli avlyssnade av någon annan.
En annan nyhet är att även receptkunderna skall betala vid utgången.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!