Målet är konkurrensneutralitet för de gotländska företagarna
Godstransporterna mellan Gotland och fastlandet var i fokus i går när infrastrukturminister Åsa Torstenssons statssekreterare Leif Zetterberg besökte Gotland. - Ambitionen nu är att Gotlandstillägget skall bort och ersättas med något annat, sa Zetterberg och antydde att det kan bli budgetmedel som ersätter. Målet är att skapa konkurrensneutralitet mellan gotländska företag och företag på fastlandet.
Punkt för Gotlandstillägget?
Zetterberg menar att det nu måste vara dags att sätta punkt för en 30-årig historia med Gotlandstillägget, en konstruktion som kom till som en tillfällig lösning 1976, vars avveckling började 1997 men frystes efter ett par år. Det lär i dag vara svårt att hitta någon som fullt ut kan försvara och förklara konstruktionen Gotlandstillägget.
Kortfattat är det nämnda tillägget tänkt att fungera så att speditörer har rätt att på all inrikes fjärrtrafik lägga på en procentsats, som för närvarande är 0,4 procent. Pålägget går under namnet Gotlandstillägget. Detta görs alltså även på frakter som inte alls berör Gotland, vilket kan vara svårt att förklara ibland.
Tilläggets storlek var tidigare 0,6 procent, men sänktes för ett antal år sedan med 0,2 procentenheter. Det var tänkt att sänkningen skulle fortsätta men av ekonomiska skäl blev detta aldrig gjort.
Snart är det emellertid slut för den av frysning som regeringen beslutat om. Saken kommer i ett nytt läge.
Kanske 80 miljoner
- Gotlandstillägget ger speditörerna kanske 80 miljoner kronor, säger Leif Zetterberg, men understryker att den siffran inte alls är säker. Dessutom är det inte säkert att pengarna kommer de gotländska fraktköparna till del, som det var tänkt en gång. När Berit Rollén för några år sedan gjorde en utredning om Gotlandstrafiken nämndes 30 miljoner som en tänkbar summa för vad Gotlandstillägget inbringade.
- Att utreda hur det verkligen ligger till är en del av vad vi har framför oss, säger Leif Zetterberg.
Nästa steg han tänker ta är att kontakta speditörerna och kräva siffrorna på bordet. Hur mycket får de in och hur mycket av detta går till kompensation av Gotlandsfrakter? Han räknar också med att de gotländska fraktköparna skall bidra med underlag i det arbete som han hoppas skall utmynna i en proposition som kan föreläggas riksdagen nästa år.
Zetterberg tycker det är en rimlig tanke att ett slopat Gotlandstillägg ersätts av budgetmedel.
"Bra start"
Kommunalrådet Eva Nypelius var nöjd efter gårdagens sammanträffande med Zetterberg och hans medarbetare.
- Det är en bra start för det fortsatta arbetet, tyckte hon. Det är mycket investeringar på gång på Gotland och fraktkostnaden är avgörande för många.
Värden för besöket, Yngve Andersson, Ryftes, tyckte också att gårdagens möte gav anledning för honom att hysa vissa förhoppningar om förbättringar på fraktsidan för företaget. Ryftes är en stor fraktköpare och fraktar mestadels morötter, som kan sägas vara en produkt som har lågt pris i förhållande till volymen och som därför är extra känslig.
- Förra året köpte vi frakter för nästan fem miljoner kronor, säger Yngve Andersson.
Han har räknat ut att den genomförda nedtrappningen av Gotlandstillägget - som ledde till stora höjningar av fraktkostnaderna - kostar honom i runt tal en miljon kronor om året.
Kunde ha investerat
Företagets omsättning ökade förra året från 81 till 90 miljoner kronor. Vinsten blev omkring 3 miljoner. Yngve Anderson menar att det inte är en så stor vinst i förhållande till omsättningen. Hade företaget kunnat minska fraktkostnaderna med en miljon, hade man ökat möjligheterna att investera för framtiden.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!