Mallorçamodellen något för Gotland?
En stor mängd turistfolk bjöds in till en lunchdiskussion på Wisby hotell i onsdags. Ämnet för diskussionen var "Har Gotland prisat ut sig? Får turisterna för lite för pengarna?"Det var i huvudsak tre personer ur branschen som diskuterade: Anders Murat, Gotlands turistförening (GTF), Eva Werkelin, Kneippbyn, och Leif Wictorén, Gotlandsresor.
Anders Murat, GTF, började med att konstatera att Gotland inte har prisat ut sig:
Inte i dag och inte inom en rimlig framtid!
Han stödde sitt påstående med de senaste årens statistik som visar att Gotland inte är dyrt i jämförelse med övriga landet.
Det kan vara en fara i framtiden, men för tillfället nej!, sa Anders Murat.
Eva Werkelin, Kneippbyns turistanläggning, sa däremot att priset är ett problem för många turister:
Vi måste öppna oss för att familjerna ser annorlunda ut i dag. Det är ofta ensamstående och barnfamiljer som sparar länge för att få råd att tillbringa semestern på Gotland. Då de kommer vill de njuta av varje minut. I stor utsträckning möts de av rost och röta på Gotlandmånga gånger kunde boendet ha en bättre kvalitet. Det ska va rent! Kvalitén skiftar rent otroligt på ön.
Eva Werkelin sa också att de gotländska anläggningarna konkurrerar med anläggningarna på fastlandet och då är biljettpriset på färjan avgörande.
Många andra orter är också unika och då är det viktigt att Gotland kan uppvisa stil och profil, sa Eva Werkelin.
Hon menade att det viktiga inte är att kunna visa upp campingplatser som är fyra- eller femstjärniga utan att kunna erbjuda två- eller trestjärniga anläggningar med jämn kvalitet och där underhållet fungerat.
<span class=MR>Dåliga ambassadörer</span>
Enligt Anders Murat är det gotlänningarna själva som är mest missnöjda och som sprider signalen om att det är dyrt på Gotland som ett mantra.
Kostnaden är inte mer dramatisk här än i övriga Sverige, sa Anders Murat.
Han talade också om den korta turistsäsongen och ställde frågan om Gotland ska vara ett resmål för alla eller om vi ska nischa in oss?
Eva Werkelin kontrade genast med att Gotland ska vara öppet för alla och att vi även ska ta emot ungdomarna som är branschens återväxtsenare under livet kommer de tillbaka om de har goda erfarenheter av resmålet.
Anders Murat påpekade att Gotland som tradition har inriktat sig på barnfamiljerna men problemet är att det inte är någon homogen grupp. Den börjar tappa sin identitet som målgrupp och går bara att få hit under den tid då skolorna har sommarstängt. Han menade att man istället bör fokusera sig på vuxna par som har möjlighet att komma utanför den egentliga säsongen.
Det finns en stor fara i att fokusera på barnfamiljerna. Det finns sandstränder vid Tylösand och i Toftaplatsen har inte så stor betydelse för barnfamiljer, sa Anders Murat.
En av åhörarna i salen var Pigge Werkelin, Kneippbyn, och han reagerade på vad Anders Murat sa.
Jag tycker att det är konstigt att inrikta sig på andra kategorier, man måste väl satsa på alla kategorier. Sedan är det den prislapp som staten har satt på färjan. Jag tycker att resan hit gör att vi prisar ner oss, sa Pigge Werkelin.
Enligt Pigge Werkelin har personbiljetten på färjan fått en kostnadsökning med 58 procent under tre år.
Det är inträdesbiljetten till Gotland och det är för stora höjningar under kort tid, sa Pigge Werkelin.
<span class=MR>MallorcaGotland</span>
Anders Murat föreslog att man kanske skulle göra samma sak på Gotland som man, enligt honom, har gjort på Mallorca i Spanien.
Mallorca hade oerhörda problem man satsade på lågpristurism och man fastnade i ett ekorrhjul med besökare man egentligen inte ville ha, sa Anders Murat.
Han berättade hur man tagit i med hårdhandskarna på Mallorca för att öka kvaliteten och ändra profilen och att det fick till följd att besökarna minskade med 40 procent men att man ökade intäkterna med 60 procent.
En av åhörarna i salongen reagerade på det här och svarade att Murats bild av Mallorca inte stämde. Han berättade att var tredje restaurang i Palma har bommat igen och att staden numera ser ut som en krigszon och att spanjorerna skyller allt på euron som har höjt priserna i flera omgångar. De turister som valde bort Mallorca åkte istället till Turkiet.
Jag har ingen aning om det är så, jag har inte varit på Mallorca på fem år, svarade Anders Murat.
Lunchdiskussionen på Wisby hotell arrangerades av den ideella föreningen Marknads- och exportföreningen Gotland (MEG).
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!