Sedan i september och fram till i januari ska samtliga grund- och gymnasieskolor samt särskolan och vissa förskolor på Gotland besökas. Inspektörerna tittar på hur skolorna uppfyller målen, hur resultatet ser ut, pedagogisk ledning och utveckling av skolan, om eleverna har en lugn och trygg studiemiljö och att de vet vad som förväntas av dem bland annat.
I går hade till exempel Västerhejde skola besök. Och hittills har Skolinspektionen lagt ut resultatet av sina inspektioner på ungefär 15 skolor på sin hemsida.
Ofullständiga slutbetyg
På många av skolorna är bristerna desamma. Mycket handlar om utvecklingsplaner, åtgärdsprogram och planer mot kränkande särbehandling som inte lever upp till grundskoleförordningens krav.
Men också att rektorn inte tar tillräckligt ansvar för att ta reda på hur lärarnas undervisning ser ut eller att analysera resultatet och använda detta för att eleverna ska kunna nå de nationella målen, alltså få godkända betyg.
På vissa skolor är bristerna allvarligare. På Romaskolan hade närmare var fjärde elev som lämnade nian ofullständiga slutbetyg, både 2009 och 2010, påpekar Skolinspektionen som anser att skolan måste göra något åt detta.
Skolans mål och krav är inte tillräckligt tydliga för eleverna. Elevernas inflytande över utbildningen är också för dålig. Ordningsreglerna är inte förankrade eller anpassade efter skolans förhållande.
- Dessutom bygger relationen mellan vuxna och elever inte i tillräckligt hög grad på respekt och ömsesidigt förtroende, påpekar Skolinspektionen.
Undervisningen på Romaskolan upplevs inte heller som tillräckligt stimulerande, den är heller inte anpassad till varje elevs förutsättningar och behov. Samma sak påpekas för bland andra Fårösundsskolan.
I Kräklingbo skola får eleverna ingen hem- och konsumentkunskap förrän i sexan. Det gör att de inte följer kursplanen och ger eleverna möjlighet att nå målen i ämnet i årskurs 5.
När tillsynen av samtliga skolor är klar kommer Skolinspektionen att följa upp vad som gjorts för att rätta till de påtalade bristerna.
Många brister i Gotlands skolor
Skolorna ger inte alla elever förutsättningar att nå målen och få godkända betyg.Och de som behöver särskilt stöd får inte alltid det.Dessutom tar många rektorer inte tillräckligt ansvar för att följa upp undervisningen och skolans resultat.Det visar Skolinspektionens granskning av skolor på Gotland.
De här skolorna har granskats klart och Skolinspektionen har lagt ut rapporter med beslut om brister som måste åtgärdas på sin hemsida.
S:t Hansskolan, Lyckåkerskolan, Solbergaskolan, Södervärnsskolan i Visby.
Delar av särskolan, gymnasiesärskolan och särvux.
Vänge skola, Kräklingbo skola, Öja skola, Havdhem skola, Romaskolan, Fårösundsskolan
Du kan läsa Skolinspektionens rapporter här.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!