Många nyheter om förbättringar i Gotlandstrafiken
Rikstrafiken vill arbeta för ett bättre trafiksystem i södra Sverige och Gotlandstrafiken ingår i systemet. Tåg- och busstrafiken från Oskarshamn till södra Sverige ska alltså bli bättre även vintertid.
För femte året i rad genomfördes Öppet forum om färjetrafiken på Borgen. Som vanligt var det Tommy Wahlgren som ledde utfrågningen av ledningen för Destination Gotland.
Tommy Wahlgren konstaterade inledningsvis att det har hänt mer inom färjetrafiken under de här fem åren jämfört med vad som hände under de 50 åren innan Öppet forum startades. Bara under de senaste åren har de nya stora snabbfärjorna satts i trafik och restiderna har bantats ned betydligt.
Till Öppet forum hade 50-60 personer skickat in 82 frågor som Tommy Wahlgren tog upp. Många frågor bakades ihop eftersom de var likartade. Alla som hade skickat frågor fick var anonyma.
Det var mest marknadschefen Per-Erling Evensen och vd:n Sten-Crister Forsberg som stod på scenen för att svara på frågor. På främsta bänkraden fanns representanter för personalen på plats för att kunna svara på sakfrågor.
Per-Erling Evensen inledde med att säga några ord om passagerarsiffrorna som är i topp. Under 2003 var det 1422000 personer som reste med fartygen.
Godset som beräknas i längdmeter har gått upp med fem procent sedan den senaste snabbfärjan sattes i trafik.
Internetbokningarna har ökat och i dag är det var tredje resenär som utnyttjar tjänsten.
<span class=MR>Nytt rabattkort</span>
Under det här året inför Destination Gotland ett nytt rabattkort, reskortet, som har upprört många fastlänningar. Kortet har fyra olika rabattnivåer 10, 25, 30 och 40 procent. Den lägsta rabatten kostar 5400 kronor och den största kostar 21000 kronor. Med det nya reskortet finns det tre möjligheter till rabatter för resenärerna. Pendlarkortet är till för gotlänningar som arbetar på fastlandet och pendlar. Kortet är personligt och kostar 8000 kronor. Med kortet kan man resa hur mycket som helst.
Sedan finns även rabattkortet för fastlänningar som kom till efter Gotlandsrabatten, kortet är personligt.
Sylvia Lindgren var en av dem bland lördagens åhörare som yttrade sig. Hon tyckte att den pedagogiska delen när det gäller rabattsystemet är svår. Sten-Crister Forsberg svarade att man ska försöka vara så pedagogisk som möjligt när det gäller rabatterna.
<span class=MR>Straffavgifter</span>
En lång stund diskuterades de avgifter som Destination Gotland har infört på senaste tiden när det gäller bokningen. Många kallar dessa avgifter för straffavgifter. Sten-Crister Forsberg förklarade att man med hjälp av avgifterna vill styra resenärerna till ett bättre beteende som ska vara till allas fördel och öka tillgängligheten.
Hotet om avgift fungerar väldigt bra, sa Sten-Crister Forsberg.
Någon sa i ilska att de nya avgifterna är "bondfångaravgifter" och att det är mycket irriterande för en landsbygdsbo att köra den långa vägen till stan för att hämta ut biljetter. Om man väljer att betala dem på posten tas det ut en avgift där också.
Sten-Crister Forsberg tyckte att man i stället ska skälla på posten.
Ett problem som togs upp var att de som har bokat och betalt biljett blir irriterade i bilkön när någon framför ska betala sin biljett. Sten-Crister Forsberg sa att man för en vecka sedan har infört en särskild färjekö för bilresenärer som redan har betalt biljetten.
<span class=MR>Anslutningarna</span>
Ett annat problem som togs upp var anslutningarna. Bland annat i Nynäshamn där resenärerna ibland missar tåget med fem minuter.
Per-Erling Evensen berättade att man förhandlat med SL under många år men att det stupar på resandevolymen. Han sa att Gotlandsresenärerna utgör endast en procent av dem som åker med tåget. Man kan inte heller tidigarelägga avgången från Visby med fem minuter eftersom livsmedelsproducenterna har förhandlat sig till fem minuter där som är avgörande för dem.
När det gäller Oskarshamn så hade Sten-Crister Forsberg en nyhet att berätta. Han sa att Rikstrafiken nu har lovat att arbeta för ett bättre trafiksystem i södra Sverige och Gotlandstrafiken ingår i systemet. Tåg- och busstrafiken från Oskarshamn till södra Sverige ska alltså bli bättre även vintertid.
<span class=MR>Ombord</span>
Resenärer som har betalt vilstolar är upprörda över att andra resenärer tar platser som de inte har betalt för.
Det ska bli skärpt kontroll lovade Sten-Crister Forsberg och sa även att man kommer att skärma av delar av fartygen under vissa tider av året för att personalen ska hinna med att städa. Detta gäller även smärre delar av vilsalongen.
Det finns i dag 50 platser för djurägare på nya snabbfärjorna. Det har kommit klagomål på att det är för trångt mellan platserna i djursalongen och nu vill Destination Gotland ändra på det under året. Platserna ska glesas ur och djursalongen ska glasas in.
Plasttallrikar och plastbestick har resulterat i kritik och nu ska resenärerna med de stora färjorna få äta på porslinstallrikar.
Nyheter under 2004 blir reskortet som börjar användas i oktober, hemsidan ska utvecklas och två nya datorer ska snabba upp bokningen, man ska kunna hyra bil via hemsidan och det blir ny bagagehantering i den nya planerade ankomsthallen i Visby hamn.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!