Trenden håller i sig, med förhållandevis få allvarligt skadade på öns vägar. Under 2024 rapporterades 103 olyckor med personskador som krävt sjukvård, räddningstjänst eller polisingripande.
Polisens yttre befäl Tomas Hägg ger gotlänningar i stort godkänt i trafiken. Men han menar att den avgörande faktorn ändå ligger i fordonen.
– Körde du i 50 med en Volvo rakt in i en vägg på 1980-talet blev väggen skadad, men inte bilen så mycket. En nyare bil i dag blir helt hopknycklad – och då har bilens deformationszon gjort sitt, säger han.
Automatiserade system som panikbromsar, om föraren brister i koncentration, och bilarnas förmåga att absorbera krockvåldet för att rädda passagerarnas liv, har enligt Tomas Hägg bidragit om man jämför med äldre bilar.
– Det finns exempel där kroppspulsåder har slitits loss från hjärtat vid en kollision. Med en modernare bil får du inte den effekten, säger han.
Statistiken för öns vägar i fjol visar också att de flesta som skadas faktiskt bara skadas lindrigt, 79 av de totalt 103 skadade.
Enligt statistiken har en person omkommit i trafiken under 2024. En siffra som faktiskt är noll, enligt polisen.
– Det var en person som körde in i en lyktstolpe i låg hastighet, men den är bedömd som sjukdomsfall under färd. Utredningen visade att olyckan inte var orsak till dödsfallet, säger Tomas Hägg.
Det som ändå oroar är den höga andelen singelolyckor på raka vägar, och gator utan korsningar. Halka, rattonykterhet, rattsurfning i mobilen, eller att föraren har väjt för ett djur kan ligga bakom många av dem, menar Tomas Hägg.
– Den som rattsurfar är en fara i trafiken och har inte uppmärksamheten på rätt ställe, säger han och uppmanar alla som knappar på mobilen medan de kör att sluta med det och stanna, eller använda handsfree både för sin egen och andras säkerhet.
Under de senaste 20 åren har var tionde trafikolycka berott på att alkohol funnits med i bilden. Tomas Hägg menar att polisens arbete med att bötfälla brott och att upprätthålla det förebyggande arbetet med trafikkontroller, är viktigt.
– Vi får aldrig slappna av. När vi letar trafikbrott hittar vi dem, säger han.
Som yttre befäl är Tomas Hägg själv med på olycksplatser med omkomna, fastklämda och skadade.
– Man blir härdad och när man jobbar har man en arbetsuppgift att lösa. För mig är det en normal bild att se skadade och döda människor, och vi har en organisation som är bra på att ta hand om all personal efteråt.