Mångmiljonsmäll för snöröjningen

Snöröjningen blev sju miljoner dyrare än väntat.
Då drog regionen in på målning av övergångsställen och röjningen av vägkanterna.
- Vi har snålat och snikat, säger Bertil Klintbom, chef för teknikförvaltningen.

Snålt. Här går man, om man upptäcker övergångsstället. Den senaste tiden har Region Gotland snålat in på målningarna i vägbanorna, något man fick kritik för redan i fjol.                                                                                                                                       Foto: Tommy Söderlund

Snålt. Här går man, om man upptäcker övergångsstället. Den senaste tiden har Region Gotland snålat in på målningarna i vägbanorna, något man fick kritik för redan i fjol. Foto: Tommy Söderlund

Foto: Tommy Söderlund

Gotland2012-03-20 04:00

Även om den senaste vintern var betydligt snöfattigare än de båda tidigare drog regionen i fjol över kontot för snöröjning med sju miljoner kronor.

Förklaringen ligger i det ymniga snöandet tidigare på året.

- Perioden januari till april var tuff, dessutom hade vi ett en kostnad från december som hängde med över nyår, berättar Bertil Klintbom.

Budgeten för fjolårets snöröjning var 17 miljoner kronor. Pengarna ska inte bara täcka plogningen utan även bortforsling, sandning, grusning och gatusopningen på våren.


Dyra snötransporter
Det var så mycket snö att regionen var tvungen att köra ut det mesta till samlingsplatsen för snö vid Oskarsstenen.

- De transporterna är väldigt dyra. Men det är ingen idé att vika en stor budget för snöröjningen, då låser vi bara kapital för Region Gotland. Då är det bättre att be om tilläggsanslag i efterhand, säger Bertil Klintbom.

Ett 30-tal entreprenörer anlitas vintertid att hålla efter snön. Ett dygn med rikligt snöande med röjning över hela Gotland kostar ungefär 300 000 kronor.

Vägar i Visby röjs vid snödjup över sju centimeter, medan vissa vägar på landet får vänta tills de täcks av minst tio centimeter snö, uppger Bertil Klintbom.

Trots kostnaderna görs en del besparingar på gruset. Det sopas upp, rensas och läggs ut på nytt nästa vinter.

Det mesta av underskottet på sju miljoner kronor har redan tagits hem.


I dåligt skick
De senaste månaderna har Region Gotland nämligen dragit in på det mesta av kantröjningen längs vägarna och målningen av parkeringsplatser, övergångsställen och andra markeringar i vägbanorna.

Följden har blivit att linjerna på många ställen är så nedslitna att de är närmast omöjliga att upptäcka.

Skicket på vägbanorna kritiserades också hårt av branschorganisationen Motormännen i höstas, som dömde ut flera övergångsställen i Visby som farliga, delvis på grund av markeringarna i asfalten.


Inte hållbart
Bertil Klintbom medger att detta inte är en hållbar strategi för besparingar.

- Nej, så här kan vi inte fortsätta. Vi måste i gång med det här till sommaren, konstaterar han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!