Regionens kampanj syftar till att påminna om bevattningsförbudet på Gotland under sommaren, och att ön står inför stora utmaningar i och med minskad vattentillgång. Men tävlingen Gotlands fulaste gräsmatta har fått större spridning än någon kunnat ana.
Många har kanske sett inslagen i program som TV4:s Efter fem eller SVT:s Morgonstudion, men faktum är att listan är betydligt längre än så. Bara i Sverige har tävlingen, och framförallt "vinnaren" Marcus Norström och han gulbrända gräsmatta, uppmärksammats i ett tiotal olika medier – från artiklar i facktidningar till en av Sveriges största poddar, Alex och Sigges podcast.
Men det räcker alltså inte, den 26 augusti skriver amerikanska Washington Post om den svenska ön där man tävlar om vem som har den fulaste gräsmattan, i syfte att spara på vatten. Även brittiska The Guardian har plockat upp nyheten, och nyligen blev regionens projektledare intervjuad i kanadensisk radio:
– Det klart att förhoppningen är att väcka intresse för en kampanj, men att det här skulle sprida sig till Europa och än mer till andra sidan Atlanten hade nog ingen vågat tro, säger Mimmi Gibson, ansvarig för varumärket Gotland och kommunikatör på Region Gotland.
Utöver att han flera gånger i riksmedia visat upp sin trädgård från dess absolut sämsta sida, blev Marcus Norström från Visby så sent som på tisdagen intervjuad i brittiska BBC Radio.
– Det är bara kul, i alla fall så här långt, säger han om uppståndelsen.