Emil Silverflod, event- och sponsoransvarig på Gotlands Media, har jobbat inom evenemangsbranschen i 15 år och menar att han kan se att arrangemangen har blivit fler och bättre under de senaste åren.
– Ska Gotland växa måste man satsa stort, och det har man börjat göra. Det blir en helt annan upplevelse för besökarna om flera arrangörer går ihop och får en större budget, berättar han.
Turistbyråchef Daniel Eriksson, upplever att det dras mer folk till ön med de nya kombinerade mässorna som erbjuder weekendpaket. Han menar att den här typen av event spelar stor roll för Gotlands turistnäring.
– Turistsäsongen har blivit längre tack vare att evenemangen har blivit mer utspridda över året. Förr stängdes stan till stor del ner efter sommaren, men i dag har vi nästan en året runt-säsong med evenemang och det gör att många butiker och restauranger kan hålla öppet längre – vilket vi alla tjänar på, säger han.
Även på mötesanläggningen Wisby Strand har det uppmärksammats att det har vuxit fram nya trender.
– Den privata resenären är inte lika lättroad som förr. En ny trend är att samköra mässor om man inte kör mässan ihop med något ytterligare evenemang, säger Tomas Nässen, Event Manager Wisby Strand.
I trendenlig ordning anordnades mässorna Gotland Hem och Trädgård och Resemässan förra helgen. Något som flera utställare uppskattade.
– För min egen del handlar det mer om att synas och få kontakt med folk som är intresserade av det jag gör på mässorna. Är det två evenemang i samma lokal kan man fånga upp kunder som inte hade hittat en annars, säger Gunnar Norrby från Norrby's trä.
Mässan Gott Liv arrangeras för första gången nu till helgen på grund av den ökade efterfrågan på kombinerade evenemang.
– Vi vill få en större publik till loppen Nordic Classic Running/Biking. På fastlandet kan du ta bilen till ett lopp, men hit måste du åka båt och dessutom avlägga en hel helg. Därför måste vi kunna erbjuda våra gäster något extra. Utöver tävlingarna kommer vi ha 35 utställare och 27 olika aktiviteter att testa på. Träning är inget intresse längre, det är en livsstil, säger Conny Bohlin, vd på Nordic Sport och Event.