Måste bygga om hamnplan för att slippa förseningarna

Problemen med att klara lastningen i Nynäshamn av stora snabbfärjan Visby består. Men Sten-Crister Forsberg, vd på Destination Gotland, säger att han hyser gott hopp om en förbättring i hanteringen inom två veckor så att man ska bli kvitt förseningarna.
­ Vi är ibland 15, 20 minuter sena till Visby och för många av våra passagerare är det allt för mycket. Men vi jobbar på det, lovar han.

Gotland2003-06-20 04:00
Det är systemet för hur bilarna ska ställas upp på hamnplan och därmed, i vilken ordning de ska rullas om bord på färjan som inte fungerar som det är tänkt.
Logistiken, som det heter med ett finare ord, behöver finslipas och därtill måste hamnplanen byggas om.
<span class=MR>Fyra filer samtidigt</span>
Men ombyggnaden kommer i ett senare skede. Nu närmast måste man lära sig hur bilarna ska ställas upp och sorteras på hamnplan så att ombordkörningen går snabbare. Det måste alltid ske enligt ett bestämt mönster så att man hela tiden har flyt i ombordkörningen.
Varje gång lastningen stoppas tickar viktiga minuter som man kanske inte hinner köra in.
­ Fartyget har fyra filer och för att det ska snabbt ska man helst nyttja alla fyra filerna samtidigt. Det kan vi inte i dag och detta leder till förseningar som in sin tur skapar irritation bland passagerarna.
Ombord finns inga problem, där vet man i dag exakt hur bilarna ska dirigeras och ställas upp.
­ Men det är också väldigt trångt på hamnplan och vi kommer att begära av Stockholms hamnar att man bygger om hamnplanen så att den blir anpassad till våra fartyg.
<span class=MR>Filer mot sjösidan</span>
­ Vi måste också ordna med ett par filer för personbilar mot sjösidan. I dag måste personbilar och gods korsa varandra vid ombordkörningen och det är naturligtvis inte bra, fortsätter Sten-Crister Forsberg.
Målet är alltså att lastbilar, trailrar och personbilar ska rulla ombord kontinuerligt under hela lastningsproceduren.
­ Vi ska se till att vi klarar det här bättre redan inom två veckor. Det är då den stora ruschen sätter in.
Det finns ytterligare en faktor som spelar in lite, men som han inte vill peka ut som en orsak till förseningarna.
Det har nämligen skett en påtaglig ökning av godstransporterna under våren och försommaren.
Ökningen är inte av den kalibern att det kan målas upp som en orsak till förseningarna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om