- Det är storskaligheten som gör det. Ska jag leverera varor till Ica centralt så ska det först gå till Helsingborg även om det ska säljas i butiker här, säger odlaren Tomas Pettersson, Stenhuse gård i Sanda.
Han är dock inte tillräckligt stor för att ha sådana avtal. I dag levererar han bland annat jordgubbar, ramslök och rabarber till Grönsakshallen Sorunda. Men det som säljs på Gotland stannar här och går via Gotlandsspecialisten.
Som Gotlands Tidningar tidigare har berättat så innebär den nya upphandlingen av livsmedel till regionens kök att en del livsmedel får ta omvägen via fastlandet för att sedan fraktas tillbaka. Upphandlingen är överklagad av Keges i Visby som anser att Region Gotland inte följt lagen om offentlig upphandling. I dag vet ingen hur det blir, men i väntan på ett avgörande av Förvaltningsrätten i Stockholm så har regionen gjort direktupphandlingar med de inblandade leverantörerna och från och med måndag tänker regionen köra efter detta, trots att även dessa avtal har överklagats.
Morotsodlaren Dan Widegren i Atlingbo levererar i dag morötter till regionens kök, via grossisten Keges. Om det nya anbudet går igenom så förlorar han den marknaden.
- Om man ville gynna mindre leverantörer med den nya upphandlingen så blir ju effekten den motsatta. Jag har inte mycket att säga om det här annat är att jag rent principiellt tycker att det ska vara så korta transporter som möjligt, säger han.
Helena Andersson är ekostrateg i ekokommunen Region Gotland. Hon har inte deltagit i processen kring upphandlingen, men tyckte att intentionerna var goda med syfte att öppna för fler mindre, lokala leverantörer.
- Upphandlarna har försökt göra ett bra jobb, men den livsmedelsstruktur som finns med stora grossister och centrallager har gjort att det inte blev som man önskat med kortare transporter. Så här har det varit till och från, till exempel gotländska ägg som packats på fastlandet innan de kom tillbaka för att säljas här. Men det är klart att jag tycker att det ska vara så korta transporter som möjligt, säger Helena Andersson.
Miljöfaktorerna är en aspekt. Hur livsmedel som fraktas fram och tillbaka med färjan kan bli billigare än de som transporteras direkt på ön är en annan.
- I grunden är det volymer det handlar om. Stora aktörer har betydligt bättre avtal än mindre och kan ge ett helt annat pris, säger Tomas Pettersson
Gun Sävhammar är ansvarig upphandlare för livsmedelsleveranserna till regionens kök.
- Vi kan enbart begära offerter på de varor vi behöver. Bland dem som kan leverera godkända varor tar vi den med lägst pris, då ingår transporterna. I upphandlingar får vi inte lägga in aspekter om klimatpåverkan eller krav på närproducerade varor eftersom det enligt EU är diskriminerande, säger Gun Sävhammar som inte vill kommentera frågan i övrigt.