Matematik kan vara roligt ­ räkna med det! 6 000 kr i stipendium till två lärare i Hemse för uppmärksammat bild & matte-projekt

Två lärare på Högbyskolan i Hemse fick stipendium vid Matematikbiennalen i Norrköping för projektet "Matematik är roligt".
I projektet fick eleverna kombinera ämnena bild och matematik och resultatet blev en vacker och spännande redovisning som ställdes ut i Norrköping inför matematiklärare från hela landet.

Gotland2002-02-05 04:00
Matematikläraren Ingela Johansson och bildläraren Anncatrin Hjernquist kombinerade sina ämnen för att göra tillvaron lite mer spännande för tre niondeklasser under hösten på Högbyskolan.
De tyckte att det var ett spännande projekt som de presenterade för eleverna och det som var mest spännande var hur eleverna skulle ta emot arbetsuppgifterna. Fyllda av experimentlusta satte Ingela Johansson och Anncatrin Hjernquist eleverna i arbete. Mottot var att matematik är roligt och dessutom vackert.
<span class=MR>Matematiska bilder</span>
Vad lärarna hade tagit fasta på var att det går att åskådliggöra matematik i bilder. Vissa matematiska modeller och teorier blir intressanta mönster, vackra och ibland mycket invecklade.
Återkommande i konsten finns gyllene snittet, en matematisk formel, som konstnärer ända sedan antiken har utnyttjat för att få mer harmoniska proportioner i bilden. Gyllene snittet kan man åskådliggöra med geometriska figurer.
Det finns flera matematiska teorier som kan åskådliggöras i bild, från vanlig statistik till Platons kroppar, Eulers teori, tesselera, Eratostenes såll (hitta primtal) och kvintcirkeln som är en kombination av tre ämnen: matematik, bild och musik.
Det finns många fler, eleverna fick ett "smörgåsbord" att välja från och Ingela Johansson påpekar att det var viktigt att eleverna inte kände sig låsta vid lärarens idéer utan att de kände att de verkligen hade fria händer.
<span class=MR>En aha-upplevelse</span>
Lärarnas strävan var att försöka ge eleverna en aha-upplevelse, att de skulle tycka att matematik inte bara var grått, träligt arbete utan att det kan vara underfundigt och spännande, att matte faktiskt kan vara lek. Det var också viktigt att ge eleverna tilltro till sin egen förmåga och de själva skulle välja ambitionsnivå så att de hade möjlighet att hinna färdigt med arbetet.
Projektet var inte så himla ambitiöst, påpekar både Anncatrin och Ingela, det skulle inte bli något jippo, stjäla tid från annat arbete eller innebära en massa merarbete för lärarna­det skulle enbart sätta en liten guldkant på vardagen i skolan både för eleverna och lärarna.
<span class=MR>Vägen var viktigast</span>
Eleverna startade arbetet med liv och lust och väldigt fort infann sig intresset.
Att matematik kunde vara så här annorlunda?
Eleverna tyckte att det var kul med matte och ifrågasatte inte arbetet av den enkla anledningen att de inte hade någon annan erfarenhet att jämföra med­de tog sig an de nya arbetsuppgifterna och konstaterade att: "det är väl så här man gör i matten i nian"!
Anncatrin påpekar nu efteråt att det var vägen (arbetet) som var det viktigaste för eleverna i klasserna 9 A, B och C även om många av eleverna säkert kände lite stolthet när föräldrar fick chansen att ta del av resultatet vid en utställning som visades i samband med skolans luciafirande i fjol.
<span class=MR>Fick stipendium</span>
Arbetsmetoden uppmärksammades vid Matematikbiennalen i Norrköping 24-26 januari då det traditionsenliga Nämnarenstipendiet skulle delas ut. Resultatet av elevernas arbete ställdes alltså ut vid biennalen och lärarna Ingela Johansson och Anncatrin Hjernquist fick ta emot ett stipendium på 6000 kronor.
Motiveringen till stipendiet lyder: "För ett samarbete mellan bild och matematik som har möjliggjort elevernas möte med ett klassiskt matematikinnehåll."
I utställningskatalogen hade Ingela Johansson och Anncatrin Hjernquist skrivit:
"Ett ämnesövergripande arbete i matematik och bild. Kan matematik vara spännande, rolig, lekfull och vacker för våra nior? Vi gav dem tillfälle att vidga sina vyer och ge sig ut på en upptäcktsresa bland matematikens tidlösa idéer. Efteråt fick de på affischer visa oss andra vad de hade varit med om. Vi uppmuntrade dem att göra affischer sådana att betraktaren skulle bli nyfiken och intresserad."
<span class=MR>"Matte­mer än man tror"</span>
Ingela Johansson och Anncatrin Hjernquist återger uttalanden från elever som har varit med i projektet.
En elev sa: "Det var roligt att läsa om att det finns så mycket mer matte än man tror."
En annan elev sa: "Det är en bra kunskap att kunna få ner det kortfattat på ett papper så att det ser inbjudande ut.".
En tredje elev sa: "Det är ganska roligt att arbeta på det viset. Jag lärde mig att det verkligen kan ta lång tid att komma fram till ett svar. Men sen är allt så självklart."
Ytterligare en elev sa: "Jag lärde mig att man skulle välja en lagom svår uppgift så att man hann med att göra klart arbetet under den tid man hade. Det var väldigt kul att arbeta så."
<span class=MR>Nämnarenstipendiet</span>
Ingela Johansson och Anncatrin Hjernquist säger nu efteråt att det var väldigt kul att deras arbete blev uppmärksammat. Det var en enkel modell som alla lärare kan hämta idéer ifrån.
Vid Matematikbiennalen utdelas traditionsenligt tidningen Nämnarens resestipendium på 25000 kronor. Nämnaren är en tidskrift för matematikundervisning som kommer ut fyra gånger om året. Tidskriften ges ut av Nationellt centrum för matematikutbildning vid Göteborgs universitet. Stipendiet går till den eller dem som vid utställningen på biennalen har presterat de bästa undervisningsidéerna, klassrumsprojekten eller liknande.
I år fördelades stipendiet på tre pristagare:
"Begreppsutveckling i matematik från förskola till gymnasium", arbetsgrupp från Sundsvall fick 15000 kr, "Matematik är roligt" Ingela Johansson och Anncatrin Hjernquist, Högbyskolan, Hemse, Gotland, fick 6000 kr och "Snurriga idéer", Hans Henriksson Karlbergsgymnasiet, Åmål fick 4000 kr.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om